تحصیل دکترا در کانادا ( شرایط عمومی + مراحل پذیرش )

تحصیل دکترا در کانادا ( شرایط عمومی + مراحل پذیرش )

شرایط  تحصیل دکترا در کانادا  چه جوریه ؟ آیا میشه فاند دکترا در کانادا بگیریم ؟ آیا امکان تحصیل رایگان دکترا در کانادا وجود داره ؟ چه جوری میتونیم بعد از تحصیل در مقطع دکترا در کانادا کار پیدا کنیم ؟ و… خیلی سوال های دیگه، که اگر سوال شما هم هست تا انتهای این مقاله با ما باشید تا جواب تمام این سوال هاتون رو بگیرید .

 

چرا تحصیل دکترا در کانادا ؟

مشخصا به دلیل سطح کیفی بالای دانشگاه های کانادا، این کشور یکی از پرطرفدارترین کشورهای دنیا برای تحصیل دکترا هست خصوصا برای دانشجویان بین المللی. و از اونجایی که کشور کانادا پایه اقتصادی قوی ای داره و سطح رفاهی و زندگی بالایی داره و از طرفی هم به شدت نسبت به کشورهای اروپایی شرایط اخذ اقامت و پاسپورت، سریع تر و راحت هست و به عنوان یه کشور مهاجر پذیر شناخته میشه، تقاضا هم برای پذیرش گرفتن برای تحصیل دکترا در کانادا به شدت زیاد هست .

شرایط عمومی تحصیل دکترا در کانادا

شما برای اینکه بتونید پذیرش مقطع دکترا از یکی از دانشگاه های کانادا رو با موفقیت بگیرید لازمه یه شرایط عمومی و پایه ای داشته باشید . از جمله این شرایط میتونیم به این موارد اشاره کنیم :

  • داشتن مدرک فوق لیسانس در رشته مرتبط با رشته ای که میخواید تو اون ادامه تحصیل بدید
  • داشتن معدل فوق لیسانس بالای 15
  • داشتن نمره زبان آیلتس حداقل 6.5 برای اکثر رشته ها و 7 برای معدودی از رشته ها یا معادل این نمره در تافل
  • داشتن نمره GRE   آزمون جی آر ای حداقل 300 یا جی مت حداقل 500 برای بعضی از رشته ها
  • داشتن سابقه پروژه های تحقیقاتی
  • داشتن استاد راهنما در دانشگاهی که میخواید اونجا پذیرش بگیرید

تحصیل دکترا در کانادا

 

شرایط سنی تحصیل دکترا در کانادا

جالبه بدونید که مقطع دکترا جزو اون مقاطع تحصیلی ای که هست که برعکس بقیه مقاطع، شرایط سنی خاص و محدودیت خاصی در نظر گرفته نمیشه . اما مشخصا هر دانشگاهی ممکنه سن ایده آلی برای پذیرش دانشجو در نظر بگیره . معمولا سن ایده آل برای تحصیل دکترا در کانادا حدود سن 30 سالگی هست.

یه نکته خیلی مهم برای پذیرش تحصیل دکترا توی سن های بالای 40 سال اینه که بتونید آفیسر رو متقاعد کنید که حتما بعد از تحصیل تون قصد دارید به کشورتون برگردید.

مدارک لازم برای تحصیل دکترا در کانادا

مشخصا مدارکی که اینجا ازش صحبت میکنیم یه سری مدارک عمومی هستن که اکثر دانشگاه ها میخوان ولی قطعا ممکنه با توجه به شرایط استانی و دانشگاهی این مدارک کم و زیاد بشن:

  • ترجمه مدارک لیسانس و فوق لیسانس به همراه ریز نمرات + نسخه فارسی
  • کارنامه آزمون زبان آیلتس یا تافل
  • انگیزه نامه یا Sop
  • توصیه نامه اساتید
  • برای بعضی از رشته ها لازمه نمونه رایتینگ یا نوشتار، مثل تیکه ای مقاله ای که نوشتید یا بخش هایی از پایان نامه تون رو بفرستید
  • چکیده و خلاصه ای از پایان نامه ارشدتون
  • مقالات پژوهشی چاپ شده تو ژورنال های معتبر
  • پاسپورت معتبر

مراحل پذیرش تحصیل دکترا در کانادا

اگر بخوایم فرآیند تحصیل دکترا در کانادا رو به صورت خلاصه به چند بخش تقسیم کنیم میتونیم بگیم شما برای گرفتن پذیرش در مقطع دکترا در کانادا لازمه از دو مرحله کلی عبور کنید : 1-مرحله مکاتبه و پذیرش گرفتن از اساتید  2- مرحله اپلای و ارسال مدارک برای گرفتن ویزا

مرحله مکاتبه و پذیرش از اساتید در رشته مربوطه :

مشخصا قبل از هر اقدامی شما برای گرفتن پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا لازمه اساتید مرتبط با رشته خودتون تو دانشگاه های مختلف و هدف رو پیدا کنید و شروع کنید به مکاتبه کردن با اونها . فرآیند پیدا کردن سوپروایزر یا استاد راهنما برای مقطع تحصیلی دکترا در کانادا هم به این شکل هست که شما باید یه قالب ایمیلی رو بسازید که در اون خلاصه ای از سوابق تحصیلی تون و همین طور پژوهش ها و مقالات تون رو آورده باشید و باید با همین ایمیل به اون استاد نشون بدید که شما دقیقا مناسب انجام کار تحقیقاتی با این استاد هستید.

بعد از این مرحله لازمه یه فایل اکسلی رو تهیه کنید از تمام دانشگاه هایی که هدف شما هستن برای ادامه تحصیل . این دانشگاه ها مشخصا باید مطابق شرایط شما چه از لحاظ تحصیلی، چه نمره زبان و سایر شرایط زندگی باشن . بعد از این مرحله باید وارد سایت هر کدوم از این دانشگاه ها بشید و آدرس ایمیل و مشخصات استاد مربوطه رو پیدا کنید و ایمیل رو ارسال کنید . در صورتی که استاد مربوطه پاسخ مثبتی بده قطعا لازمه خودتون رو برای مصاحبه با اساتیدی که پاسخ مثبت دادن آماده کنید . هر چه قدر تو این مصاحبه قوی ظاهر بشید و نظر مثبت استاد رو جلب کنید احتمال پذیرش تون قطعا بالاتر میره.

در نهایت اگر بتونید تایید نهایی استادتون رو بگیرید میتونید برای مرحله بعدی که اپلای هست اقدام کنین.

 

مرحله اپلای و ارسال مدارک

حالا که بله رو از استاد مربوطه گرفتید زمانی هست که دیگه باید اپلای کنید . برای اپلای کردن لازمه وارد سایت دانشگاه مربوطه بشید و بعد هم گزینه اپلای رو انتخاب کنید . بعد تمام اطلاعات فردی و تحصیلی و هر چیز دیگه ای که ازتون خواسته شده رو با دقت پر کنید و اگر مدرکی از شما خواسته آپلود کنید و در کنار این موارد مبلغی که دانشگاه برای اپلای کردن در نظر گرفته رو پرداخت کنید و در نهایت روی گزینه Submit بزنید. بعد از ثبت کردن ایمیلی حاوی اطلاعات حساب کاربریتون براتون ارسال میشه و هر چند وقت یه بار باید چک کنید تا زمانی که نتیجه اپلای تون بیاد.  در اون صورت هست که میتونید برای ویزا و سایر کارهایی که لازمه اقدام کنید.

 

اقامت کانادا از طریق تحصیل دکتری

مشخصا شما بعد از تحصیل در مقطع دکترا و تمام شدن درس تون میتونید درخواست اقامت دائم کانادا رو بدید. روش های مختلفی برای درخواست اقامت دائم کانادا وجود داره که شما برحسب شرایط خاص خودتون باید بتویند بهترین گزینه رو انتخاب کنید . در صورتی که شما تمایل داشته باشید که به عنوانی یه نیروی کار متخصص یا ماهر اقدام کنید باید از راه برنامه اکسپرس اینتری وارد بشید . طول دوره تحصیل در مقطع دکترا در کانادا چیزی حدود 4 تا 6 سال هست اما شما بعد از پایان سال اول کار میتونید برای اقامت دائم اقدام کنید و درخواست بدید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!