شرایط اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

شرایط اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

شاید بتونیم بگیم کانادا جزو 10 کشور برتر دنیاست که اکثر فارغ التحصیلان بعد از پایان دوره تحصیل شون تصمیم میگیرن که برای   اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا   اقدام کنن. اگر شما هم جزو همون دسته از دانشجویانی هستید که میخواید بعد از گرفتن پذیرش تحصیلی در کانادا برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنید، این مقاله میتونه راهکارهای مناسبی رو بهتون معرفی کنه:

اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

مشخصا برای هر فردی روش های مختلفی برای گرفتن اقامت دائم کانادا وجود داره، اما گرفتن اقامت از طریق تحصیل یکی از پرطرفدارترین راه های گرفتن اقامت کانادا هست. از اونجایی که کانادا جزو کشورهایی هست که رفاه اجتماعی بالا و سطح کیفیت آموزشی بالایی داره، میتونه مقصد خیلی از دانشجویان بین المللی و خصوصا ایرانی ها باشه. دولت کانادا هم برنامه هایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته تا بعد از تموم شدن درس‌شون بتونن همچنان در این کشور بمونن و به عنوان نیروی کار ماهر در کانادا اقامت دائم داشته باشن و حتی تبعیت کانادا رو بگیرن.

 

PGWP یا اقامت کاری بعد از تحصیل در کانادا چی هست ؟

بر اساس قوانین مهاجرتی کانادا، دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در صورت واجد شرایط بودن باید برای مجوز PGWP  یا Post- Graduation Work Permit اقدام کنن تا بتونن برای مدت زمان مشخصی همچنان در خاک کانادا بمونن. در غیر این صورت به محض تموم شدن واحدهای درسی و ترم های تحصیلی شون باید خاک کانادا رو ترک کنن. این نوع مجور به کسایی داده میشه که قصد دارن ویزای تحصیلی خودشون رو به اقامت دائم بعد از تحصیل در کانادا تبدیل کنن. دانشجویان با داشتن این مجوز میتونن برای پیدا کردن کار مرتبط با رشته شون توی کانادا تلاش کنن و قرارداد کاری ببندن. بعد از 1 سال کار در کانادا شما میتونید درخواست ویزای کاری یا حتی اقامت دائم کانادا رو بدید.

پس دقیقا به همین خاطر هست که میگن گرفتن ویزای تحصیلی میتونه یکی از بهترین راه ها برای گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا باشه.

یه نکته خیلی مهم در مورد مجوز PGWP

پیش از هر اقدامی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه ها یا کالج های کانادا باید به این نکته دقت کنید که بعضی از دانشگاه ها و کالج ها و دوره های تحصیلی واجد شرایط گرفتن مجوز PGWP نیستن و حتما باید به این مساله توجه کنید و اگر قصد موندن و گرفتن اقامت دائم کانادا بعد از فارغ التحصیلی رو دارید حتما باید در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی ای پذیرش بگیرید که جزو واجدین شرایط برای گرفتن این مجوز باشن وگرنه بعد از فارغ التحصیلی دچار مشکل میشید و باید خاک کانادا رو ترک کنید.

روش های گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

تا اینجا گفتیم که اگر شما در کانادا از دانشگاه یا کالجی که دارای DLI  هست فارغ التحصیل بشید، میتونید از روش های مختلفی برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

روش اخذ اقامت دائم مربوط به کل کانادا یا فدرال

از سال 2015 دولت کانادا یه روش مهاجرتی رو تعریف کرده به اسم اکسپرس اینتری که این سیستم برای کل کانادا قابل استفاده هست. روش مهاجرتی اکسپرس اینتری یکی از برنامه های گرفتن اقامت دائم بعد از تحصیل در کانادا هست که به شکل های مختلفی میتونید براش اقدام کنید:

روش اول : تجربه کانادایی یا Canadian Experience Class

طبق این برنامه مهاجرتی شما به عنوان نیروی متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه میتونید اگر واجد شرایط این طرح هستید در اون شرکت کنید و در صورت موفقیت اقامت دائم کانادا رو بگیرید .

چه فاکتورهایی تو این برنامه اقامتی تاثیر گذار هستن ؟

سن ، سطح مهارت زبان، مقطع تحصیلی و اضافه بر همه این موارد تجربه 1 سال کار کردن در کانادا.

چه جوری برای این برنامه ثبت نام کنم ؟

  • اول باید یه پروفایل اکسپرس اینتری برای خودتون بسازید
  • طبق شرایطی که دارید مثل سن و سطح زبان و… یه امتیاز CRS به شما داده میشه
  • بعد طبق این امتیاز رتبه بندی میشید و اگر جزو امتیاز بالاهای این طرح باشید از طرف اداره مهاجرت کانادا برای شما مجوز اپلای برای اقامت دائم کانادا صادر میشه
  • بعد از گرفتن این مجوز شما باید تمام مدارک خودتون رو برای اداره مهاجرت بفرستید

روش دوم : نیروی کار ماهر فدرال  Federal Skilled Worker 

یکی دیگه از برنامه های اکسپرس اینتری کانادا برنامه  FSW یا نیروی کار ماهر فدرال هست که میتونه یکی از گزینه های مناسب برای اقدام فارغ التحصیلان دانشگاه ها برای گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا باشه. برخلاف روش بالا تو این روش نیاز به تجربه کاری 1 ساله ندارید اما باید حداقل یک سال تجربه کاری بیرون از کانادا رو داشته باشید.

پس اگر جزو افرادی هستید که هیچ تجربه کاری ای تو هیچ جای دنیا ندارید بهتره از این طریق اقدام نکنید.

شرایط اقامت دائم در کانادا

شرایط اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا از طریق برنامه گزینش استانی

شما برای هر نوع برنامه مهاجرتی لازمه یه حداقل شرایطی و فاکتورهای لازم رو داشته باشید. اما اکثر برنامه های مهاجرتی بر اساس سیستم امتیاز دهی پیش میره. اگر به هر دلیلی فکر میکنید شرایط لازم برای اکسپرس اینتری رو ندارید یا لازمه امتیاز بیشتری رو جمع کنید، میتونید برید سراغ برنامه های گزینش استانی یا PNPs

شما اضافه بر استانی که در اون تحصیل کردید میتونید برای استان هایی که تمایل دارید تو اونجا زندگی یا کار بکنید هم گزینه هایی داشته باشید. البته بعضی از استان های کانادا هم فقط به کسانی اجازه اپلای میدن که توی همون استان فارغ التحصیل شده باشن.

بهترین شهرهای کانادا برای گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

طبق آماری که توسط دولت کانادا منتشر شده  شهر ابتسفورد میشن در استان بریتیش کلمبیا کم ترین نرخ بیکاری رو بین تمام شهرهای کانادا داره و بعد هم به تریتب اتاوا و مونکتون به ترتیب جایگاه دوم و سوم هستن . پس این شهرها میتونن گزینه مناسبی برای گرفتن اقامت دائم از اونها باشن.

مدت زمان گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

مشخصا مدت زمانی که طول میکشه تا شما بتونید از طریق گرفتن اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا اقدام کنید و نتیجه بگیرید بر اساس برنامه ای که انتخاب میکنید به شدت متنوع هست. مثلا اگر شما برنامه تجربه کانادایی یا CEC و یا نیروی کار ماهر فدرال رو انتخاب کنید، ممکنه حدود 6 ماه زمان ببره، اما در مورد روش مهاجرت استانی ممکنه این زمان به 12 ماه هم به صورت میانگین برسه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!