چگونه رزومه بنویسیم تا همیشه جزء بهترین‌ها باشیم؟

رزومه خوب

تا حالا شده که از ته دلتون یه جایگاه شغلی یا تحصیلی رو بخواید؟!

دقت کردید که همیشه هم رسیدن به این جایگاه‌ها بخاطر وجود رقبای قَدَر و همه‌ فن حریف سخته؟ واسه همین ما باید یاد بگیریم که چطوری به بهترین شکل ممکن خودمون رو به کارفرماها و افراد تصمیم‌گیرنده معرفی کنیم. طوری که اون افراد به یه چیز متفاوت توی وجود ما پی ببرن و به این نتیجه برسن که ما واسه اون جایگاه خاص ساخته شدیم.

رزومه‌ها میتونن مثل همون برگ برنده ما باشن، به شرطی که از پسِ تهیه اون به خوبی بربیاییم و بتونیم توانایی‌های خودمون رو خیلی خوب به تصویر بکشیم.

سعی کردیم یه راهنمای جمع و جور اما پرمغز واستون آماده کنیم تا خیلی راحت یه رزومه چشم‌گیر و تاثیرگذار برای خودتون تهیه کنید.

 

اصلا رزومه یا CV چی هست؟

CV یه ابزاری هست که به شما کمک میکنه تا از مهارت‌ها، تجربه‌ها و توانمندی‌های خودتون به شفاف‌ترین و مختصرترین حالت ممکن صحبت کنید. حتی میتونیم رزومه رو یه روش بازاریابی بدونیم. چون شما قرار هست توانایی‌ها و تجربه‌های خودتون رو به مجموعه‌ای ارائه بدید و به نوعی باید توجه کارفرما یا اساتید تصمیم‌گیرنده توی دانشگاه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی رو با موفقیت جلب کنید.

این رو هم تا یادم نرفته بگم که رزومه و CV یه تفاوت‌های با هم دارن. مثلا توی رزومه همه چیز مختصرتر هست اما توی CV توضیحات بیشتری ارائه میشه. ولی اصولا به جای هم بکار میرن.

 

چطوری یه رزومه خوب بنویسیم؟

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید حواستون باشه که طولانی شدن رزومه خیلی حرفه‌ای نیست. اگه تجربیات و سوابق شما کم هست توی یک صفحه تمومش کنید. تا دو صفحه A4 نرمال و قابل قبول هست.

خیلی وقت‌ها هم پیش میاد که مهارت‌ها و تجربه‌های تحصیلی و حرفه‌ای شما واقعا زیاد هست و نمیشه توی یک یا دو صفحه اونها رو عنوان کرد. خب چاره‌ای نیست و نیاز به فضای بیشتری دارید. مخصوصا در مورد رزومه‌های تحصیلی، استاندارد و محدودیت خاصی برای تعداد صفحات رزومه وجود نداره و حتی باید موارد بیشتری رو عنوان کنید که مطمئنا از دو یا سه صفحه هم بیشتر میشه.

ولی نکته‌ای که وجود داره این هست که شما باید سوابق و مهارت‌های مرتبط با همون جایگاه شغلی یا تحصیلی که می‌خوایید به دست بیارید رو توی رزومه‌تون بیارید. فقط موارد اصلی و تاثیرگذار روی تصمیم‌گیری رو عنوان کنید و موارد بی‌اهمیت و غیرمرتبط رو حذف کنید.

رزومه

محتویات رزومه ما باید چی باشه؟

پروفایل یا درباره من

توی این بخش باید بتونید یه متن کاملا مختصر، مفید، چشمگیر و خوندنی درباره خودتون، اهداف و توانمندی‌هاتون بنویسید. طوری که بتونید از همینجا به کارفرما یا اساتید تصمیم‌گیرنده یه دلیل بزرگ ارائه بدید که شما از پسِ این جایگاه برمیایید و یه تمایزی نسبت به رقباتون دارید.

توضیحاتتون باید کاملا به جایگاه موردنظر مرتبط باشه و خیلی زیاده‌گویی هم نکنید.

 

پیشینه تحصیلات

خب رسیدیم به یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های رزومه. بسته به اینکه قرار هست برای یه جایگاه شغلی درخواست بدید یا پذیرش دانشگاه و پروژه‌های تحقیقاتی، این بخش متفاوت میشه.

اگه هدفتون جایگاه شغلی هست کافیه که یه خلاصه از تجربه‌های تحصیلی‌تون رو عنوان کنید. مثلا:

  • نام موسسه آموزشی – سال شروع و پایان تحصیل

 

رشته و زمینه تحصیلی – مقطع

 

حالا هر تعداد مدرک و سابقه‌ای که دارید رو اینجا به همین شکل ارائه بدید. دقت کنید که تاریخ این سوابق باید از جدید به قدیم باشه.

اما اگه قرار هست برای یه دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی رزومه ارسال کنید و نیاز به رزومه تحصیلی دارید باید روی این بخش خیلی مفصل‌تر و با جزئیات بیشتری تمرکز کنید. حالا اینکه چه مواردی رو اینجا باید بیارید، اینجا بهتون می‌گیم.

 

سوابق تحصیلی

توی این قسمت باید خیلی جزئی‌تر راجع به مقاطعی که گذروندید حرف بزنید. مثلا پروژه‌های تحقیقاتی دکترایی که داشتید رو با مطرح کردن عنوان موضوع تحقیقاتی و اساتیدی که با اونها کار کردید، شرح بدید.

 

  • نام موسسه آموزشی (تاریخ شروع و پایان)

مقطع

عنوان رساله یا موضوع تحقیقاتی و اساتیدی که با اونها کار کردید

حالا هر تعداد مدرک آکادمیک دارید رو همینطوری از جدید به قدیم لیست کنید.

 

شغل آکادمیک

اگه سابقه کاری توی دانشگاه یا موسسات آموزشی و تحقیقاتی دارید حتما عنوان کنید. مثل تجربه تدریس، همکاری با پروژه‌های تحقیقاتی، کار به عنوان دستیار پژوهشی و هر کار میدانی که انجام دادید رو توی این قسمت عنوان کنید.

  • عنوان سابقه، نام مرکز یا دانشگاه (تاریخ همکاری)

شرح شغل و وظایف

 

در صورتی که تازه فارغ‌التحصیل شدید یا به هر دلیلی تجربه چنین همکاری نداشتید این قسمت رو لازم نیست توی رزومه بیارید.

 

مقاله‌ها و انتشارات

این بخش هم خیلی مهم و تاثیرگذار میتونه باشه. شناسنامه مقاله، کتاب، نقد کتاب یا هر فعالیت دیگه‌ای که انجام دادید و منتشر شده رو حتما اینجا قید کنید. مثلا اگه مقاله‌تون توی یه مجله‌ای چاپ شده اینطور بنویسید:

  • نام خودتون. (سال انتشار). عنوان مقاله. عنوان مجله، صفحه و شماره مجله

 

گواهینامه‌ها و مهارت‌های تخصصی

هر مهارتی که دارید و مرتبط با جایگاهی هست که می‌خوایید تصاحبش کنید و فکر می‌کنید روی نظر مسئول پذیرش شما تاثیر میذاره، اینجا به صورت لیست بنویسید.

 

همایش‌ها و کنفرانس‌ها

شرکت توی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای علمی به هر عنوانی مثل سخنران، شرکت‌کننده، ارائه دستاوردهای پژوهشی و یا هر عنوان دیگه‌ای رو باید توی رزومه قید کنید.

  • برگزارکننده همایش. سال برگزاری. عنوان همایش

 

جوایز و افتخارات

اگه دیوار اتاقتون پر هست از افتخارات و تقدیرنامه‌ها و جوایزی که از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف دریافت کردید پس این قسمت رو با این افتخارات پر کنید. در صورتی که تعدادشون زیاد و خیلی چشم‌گیر هستن میتونید این بخش رو یکی دو پله بالاتر هم توی رزومه‌تون بیارید.

  • نام جایزه یا رویداد. سال دریافت. موسسه اهداکننده

 

بورسیه‌ها و فاندهای تحصیلی

توی خیلی از زمینه‌ها و موسسات این کمک‌ هزینه از جوایز متفاوت هستن. پس حتما اگه سابقه دریافت فاند و بورسیه داشتید اون رو هم عنوان کنید.

  • نام بورسیه. موسسه تامین‌کننده. ارزش بورسیه. سال دریافت.

 

 

عضویت در انجمن‌های تخصصی

چنانچه توی انجمن‌های علمی و حرفه‌ای عضو هستید عنوان این موضوع توی رزومه میتونه نشان از حضور فعال شما توی عرصه‌های علمی داشته باشه.

 

سوابق شغلی

اگه قصد دارید یه جایگاه شغلی خوب رو واسه خودتون کنید این بخش رو پر آب و تاب‌تر بنویسید. هر تجربه حرفه‌ای که داشتید و مرتبط هست با جایگاهی که می‌خوایید درخواست بدید رو بنویسد. از جدیدترین تجربه به قدیمی‌ترین.

  • عنوان شغلی

نام موسسه یا سازمان (تاریخ شروع و پایان)

شرح کامل وظایف و مسئولیت‌های کلیدی خودتون

 

مهارت‌های فردی

خب حالا وقتش هست بگید از هر انگشتتون چندتا هنر می‌چکه. مهارت‌هایی مثل زبان‌های خارجی که به اونها تسلط دارید، توانایی‌هایی کامپیوتری و فنی مثل تسلط به نرم‌افزارهای مختلف و …

باید و باید هم با جایگاه موردنظرتون مرتبط باشه. طوری هم باید از مهارت‌های خودتون حرف بزنید که برای مسئول پذیرش هم جذاب و متمایز به نظر برسه. البته اغراق توی نوشتن رزومه ممنوع هست. چون شما باید از ادعاهایی که کردید دفاع کنید و هر چقدر غیرواقعی‌تر بنویسید انتظارات از شما بالاتر میره و احتمال موفقیت شما پایین‌تر میاد.

 

علاقمندی‌ها

تمایلات و روزمرگی‌های شما میتونه تصویر کاملا قابل لمسی از شخصیت شما به کارفرما یا مسئول پذیرش ارائه بده. شناخت این ویژگی‌ها توی جلسه مصاحبه هم خیلی به کمک شما میاد. اما یه نکته‌ای که بارها تکرار کردیم اینجا هم به کار میاد. اگه شما برای یه متخصص Communication یا ارتباطات رزومه ارسال میکنید لازم نیست از علاقمندی‌تون به شنا بگید. اینجا باید از تمایلاتی که به وبلاگ نویسی و شبکه‌های اجتماعی دارید حرف بزنید.

 

اطلاعات تماس

شما باید یه سری راه‌های ارتباطی معتبر و در دسترس توی رزومه‌تون بذارید. نه اینکه شماره‌ تماسی که همیشه خاموش هست یا ایمیلی که معتبر نیست رو ارائه بدید.

سعی کنید از آدرس الکترونیکی استفاده کنید که متناسب با فضای حرفه‌‎ای باشه. اگه هم ندارید، اون رو ایجاد کنید و اطلاعاتش رو جای امنی حتما نگهداری کنید.

 

همه موارد بالا با توجه به هدف شما از ساخت رزومه و اهمیت اونها ممکن هست جابه‌جا بشن. پس دقت کنید برای کجا و چه جایگاهی میخوایید رزومه ارسال کنید و توجه‌تون رو بذارید روی بخش مربوط به اون.

 

چند تا نکته‌ حیاتی برای نوشتن رزومه

 

  • شما میتونید رزومه‌تون رو توی قالب‌های متفاوتی پیاده کنید. فقط حواستون باشه که قالب موردنظر جذابیت و یکپارچگی لازم رو داشته باشه و به اندازه کافی حرفه‌ای باشه.
  • برای اینکه مطمئن بشید خوانایی رزومه بالاست، حتما عناوین رو با فونت متفاوت و سایز بزرگتر بنویسید. سایز قلم 14 تا 18 برای عنوان‌ها و 10 تا 12 برای متن مناسب هست.
  • اشتباهات تایپی میتونه تاثیرگذاری رزومه شما رو خیلی کم کنه. پس حتما اون رو ویرایش نهایی کنید. حتی خیلی خوب میشه اگه از شخص دومی بخوایید تا رزومه رو بخونه و ایرادات اون رو به شما بگه.
  • بهترین فرمت برای رزومه شما pdf هست. چون توی هر دستگاهی خونده میشه و مشکلی پیش نمیاد. یادتون نره که یه نسخه از رزومه رو بعد از ارسال حتما یه جایی ذخیره داشته باشید.
  • در طول زمانی که مشغول نوشتن رزومه خودتون هستید صداقت رو باید کنار خودتون داشته باشید. نوشتن اطلاعات نادرست توی رزومه بعدها دردسر میشه. چون اون سازمان یا دانشگاه همونقدر که توی رزومه‌تون از خودتون نوشتید انتظار مهارت و تخصص دارن.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!