هزینه ‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا ، در یه نگاه

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا

هزینه ‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا

حتی فکر سفر به کانادا هم خودش کلی آدرنالین توی بدن تولید میکنه چه برسه به اینکه عزمت رو جزم کرده باشی و چمدون رو بستی و بلیطت هم توی دستت باشه!

رویای زندگی توی کانادا توی سر هر جوونی میتونه وول بخوره اما از رویا تا اینکه خودت رو پای برج CN توی تورنتو ببینی خیلی راهه!

{ CN Tower یکی از نمادهای ملی کاناداست و بعد از برج خلیفه دبی بلندترین برج دنیاست. }

پس اگه طالب زندگی و تحصیل توی دانشگاه‌های کانادا هستید، تا دیر نشده و دلار هم سر از کهکشان راه شیری در نیاورده، بهتره که مقدمات کار رو بچینید. اصلا تعلل بین تصمیم و عمل جایز نیست. هیچ عطسه‌ای هم اینجا راهی نداره که خبر از صبر بیاره.

ولی نه اینکه بیگدار به آب بزنید و بعد هم دلسرد شید. بهتر هست که جوانب کار رو خوب بسنجید. یکی از این جنبه‌هایی که باید همیشه حواستون به اون باشه این هست که شما درست از وقتی که آستین رو بالا میزنید تا پذیرش بگیرید طعم واقعی   هزینه های مهاجرت تحصیلی به کانادا   رو میچشید.

توی این مقاله میخواییم قدم به قدم با هم پیش بریم و ببینیم چطور دخلمون رو با خرجمون توی کانادا جور کنیم. در ضمن خیلی هم نگران نباشید. در عین حال که باید حواستون به هزینه‌ها باشه، یادتون باشه که جاستین ترودو هم خیلی هوای مهاجرها رو داره.

 

معرفی دونه به دونه هزینه ‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا

خب حالا که تصمیمِ شیرینِ خودتون رو گرفتید، وقتش هست که با جزئیات و جاهای نسبتا بدمزه‌ش یعنی هزینه‌ های زندگی دانشجویی در کانادا هم آشنا شید.

 

قدم اول: هزینه های درخواست

شما باید بگردید و مدرسه، کالج یا دانشگاهی که شرایط پذیرشش با شرایط شما جور درمیاد رو پیدا کنید، با اونها مکاتبه کنید تا فرم‌های لازم رو برای شما ارسال کنن. مهم نیست می‌خوایید توی چه مقطعی درس بخونید، هر موسسه آموزشی شرایط خاص خودش رو داره. پس قبل از هرکاری به وبسایت اون موسسه مراجعه کنید و کامل اون رو مطالعه کنید.

باید بدونید که هر موسسه برای ارسال درخواست و بررسی پرونده شما هزینه جدا دریافت میکنه که همون جناب Application fee معروف هست. پس حواستون رو 6دانگ بذارید ببینید سایت اون دانشگاه بهتون چی میگه تا مجبور نباشید هزینه اضافی پرداخت کنید. حتما هم باید دانشگاهتون توی لیست DLI (designated learning institutions) موجود باشه. چرا که امکان تغییراتی توی این لیست بخاطر شرایط COVID-19 وجود داره. به موارد دیگه‌ای مثل اینکه دانشگاه یا مدرسه موردنظرتون توی کدوم شهر هست هم توجه کنید. چون هزینه زندگی توی شهرها متفاوت هست و هر موسسه آموزشی  هم امتیازات متفاوتی برای دانشجوهای بین‌المللی در نظر گرفته.

 

این مبلغ بابت رسیدگی به درخواست شما هست و اصلا توقع نداشته باشید که در صورت رد شدن درخواستتون این مبلغ بهتون برگرده.

برای اینکه درخواست شما بررسی بشه باید یه چک لیست از مدارک موردنیاز داشته باشید و با توجه به خواسته اون موسسه آموزشی، مدارک لازم رو ارسال کنید.

  • ارائه مدرک زبان (یه نکته‌ای که باید قبل از اپلای کردن حتما پیگیرش باشید تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی هست. حتما تموم تلاشتون رو بکنید که توی ایران نمره آیلتس یا تافل مورد نیاز رو بگیرید. برای هر موسسه و دانشگاه و مقطعی هم میزان مهارت خاصی از زبان مهم هست.)
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک و تحصیلی و ریزنمرات و ترجمه رسمی
  • رزومه تحصیلی و شغلی (برای بعضی از مقاطع)
  • انگیزه‌نامه (برای بعضی از مقاطع)
  • توصیه‌نامه (برای بعضی از مقاطع)
  • نمره آزمون GMAT (این هم برای بعضی از رشته‌ها ست.)

 

هزینه مهاجرت تحصیلی

 

 

خب الان شما مدارک لازم رو برای موسسه آموزشی موردنظرتون ارسال کردید و خبر مسرت‌بخش اینکه، نامه پذیرش شما هم رسیده.

 

قدم دوم: شهریه دانشگاه

لحظه شیرین و خاطره‌انگیز پرداخت شهریه رسیده. یکی از دلهره‌آورترین هزینه های مهاجرت تحصیلی به کانادا پرداخت شهریه دانشگاه هست که برای هر مقطع و هر موسسه‌ای هم متفاوت هست. اما نگران نباشید. کانادا هوای فارغ‌التحصیل‌های خودش رو داره و انقدر فضاهای حرفه‌ای خوب واستون ایجاد میکنه که به راحتی میتونید این مبلغ رو دربیارید البته باید مهارت‌ها و شایستگی‌های خودتون رو به کانادایی‌ها ثابت کنید و به عنوان یه متخصص توی دلشون جا باز کنید. داستان همون یه سال نون و تره و بعدش نون و کره هست دیگه. راستی میتونید به این سایت برید و شهریه دانشگاه‌های مختلف رو به صورت زنده کنار هم ببینید.

اما به طور میانگین اگه بخواییم بگیم:

قدم سوم: دریافت ویزای تحصیلی

حالا که خیالتون بابت دانشگاه و شهریه و این چیزها راحت شد، نوبت اقدام برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا رسیده. برای دریافت ویزا مدارک رو تمام و کمال آماده کنید. چون نقص توی یکی از مدارک برابر هست با معطل شدن خودتون. افسر کانادایی هم تا مدارک کامل روی میز نباشه هیچ چیزی رو بررسی نمیکنه.

توی این مرحله ممکن هست از شما medical exam (معاینات پزشکی) و Biometric (انگشت نگاری) رو هم بخوان.

 

study permit که در واقع مجوز شما برای اقامت و تحصیل توی کاناداست که اصولا یه افسر توی فرودگاه کانادا بهتون تحویل میده.

جدا از همه اینها شما باید هر طوری که میتونید افسر ویزا رو توجیه کنید که از پس هزینه‌های خودتون و اگر همراهی هم در کار هست، از پس هزینه‌های اون هم برمیایید. در واقع علاوه بر اون شهریه‌ای که پرداخت کردید باید هزینه زندگی یک سال خودتون رو توی کانادا نقد داشته باشید.

به این شکل که مبلغ 10 هزار دلار باید توی حسابتون داشته باشید. البته اگه از دانشگاه کبک پذیرش گرفتید این مبلغ 11 هزار دلار هست. اگه با اعضای خونواده هم تصمیم به مهاجرت گرفتید برای همراه اول 4 هزار دلار و برای همراه دومتون 3 هزار دلار در نظر بگیرید.

 

قدم چهارم: هزینه های زندگی

کم کم باید چمدون‌ها رو ببندید. اما قبلش بیایید یه حساب کتاب کوچولو از هزینه های مهاجرت دانشجویی به کانادا داشته باشیم. هزینه‌هایی مثل محل اقامت، خورد و خوراک، امکانات رفاهی، خرید و سرگرمی، حمل و نقل، اینترنت و تلفن، و همینطور تهیه کتاب و جزوه و بیمه درمانی توی کانادا به عنوان یه دانشجوی بین‌المللی رو هم باید اضافه کنیم.

 

میدونید که هر کارت بانکی ای تَه داره و هیچ قدرت جادویی اون رو شارژ نمیکنه. پس باید خیلی زیرکانه عمل کنید تا حساب دخلتون با خرجتون جور دربیاد. برای اینکار مثلا میتونید:

  • نزدیک دانشگاه یا مدرسه خونه بگیرید تا هزینه‌های حمل و نقل رو کم کنید.
  • حتی اگه شد و قیمت محل‌های اقامت توی محوطه دانشگاه به صرفه‌تر بود از اونها استفاده کنید.
  • کلاه آشپزباشی رو بذارید روی سرتون و از غذای خونگیِ دستپخت خودتون نهایت لذت رو ببرید. برای فست فود خوردن و رستوران رفتن و نوشیدن کافی توی کافی‌شاپ‌های کانادا وقت زیادی هست. بذارید یه کوچولو تعداد صفرهای کارت بانکی‌تون بره بالاتر.

 

تموم عدد و رقم‌های بالا امکان داره تغییر کنن. مخصوصا شرایط و شهریه موسسات آموزشی. پس هر وقت که تصمیم به اقدام گرفتید حتما سعی کنید اطلاعات همون دوره رو دربیارید و مطابق با اون برنامه‌هاتون رو بچینید.

هزینه های مهاجرت تحصیلی به کانادا میتونه یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های مهاجرت شما باشه. ولی این قسمت رو هم میتونید مثل همه بخش‌های سخت دیگه‌اش پشت سر بذارید و لذت زندگی و درس خوندن توی یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا رو تجربه کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!