معرفی تمام مقاطع تحصیلی در کانادا

تمام مقاطع تحصیلی در کانادا

همیشه انتخاب بهترین و درست‌ترین و مناسب‌ترین مقطع تحصیلی دقیقا مطابق با شرایط خودمون بر عکس تصورمون اصلا کار راحتی نیست. خصوصا اگر هدف شما مهاجرت و گرفتن اقامت دانشجویی و ویزای تحصیلی باشه که کار سخت تر هم میشه. از یک طرف هزینه ها، از یک طرف علاقه، از یک طرف موضوع بازار کار و… خلاصه همه اینها پیچیدگی انتخاب مقطع تحصیلی مناسب رو بیشتر میکنن. اما با شناخت درست  مقاطع تحصیلی در کانادا  میتونیم بهترین انتخاب ها رو داشته باشیم که به احتمال کمتری در آینده پشیمان بشیم.

 

برنامه های درسی در مقاطع تحصیلی در کانادا

قانون کانادا در مورد برنامه های تحصیلی استانی و منطقه ای به این شکل هست که هر استان میتونه برای خودش برنامه تحصیلی اختصاصی داشته باشه و همه چی در همه جای کانادا کاملا یکسان نیست. اما در تمام مقاطع تحصیلی در کانادا یک سری اصطلاحات و توصیف ها هستن که مشابه هم هستن و هیچ تفاوتی در هیچ کدام از استان ها یا منطقه ها با هم ندارن. پس با دونستن این عبارت ها و مفاهیم انتخاب مقطع تحصیلی درست برای مهاجرت و نامه پذیرش تحصیلی میتونه برامون راحت تر بشه. گاهی اوقات بر اساس شرایط ممکنه شما با داشتن مدرک کارشناسی ارشد از ایران به جای درخواست برای مقطع دکترا برای کارشناسی ارشد مجدد یا حتی لیسانس مجدد اقدام کنید و این راه برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا برای شما راحت تر و در دسترس تر باشه. پس بهتره قبل از هر اقدامی اول از هر چیزی برید سراغ اینکه پیدا کنید بر حسب شرایطی که دارید بهتره دقیقا ادامه تحصیلات تون رو تو ایران تو کانادا هم ادامه بدید یا بهتره یک یا دو مقطع برید پایین تر و یه جورایی تقریبا از صفر شروع کنید.

بهترین دانشگاه های کانادا ، مقصد شما برای مهاجرت در ۲۰۲۲

 

مقطع تحصیلی دیپلم در کانادا

مدت زمان گرفتن مدرک دیپلم در کانادا  حداقل 2 سال یا به عبارت دیگه 4 تا 6 ترم تمام وقت هست. برنامه های تحصیلی دیپلم در کانادا مثل  Certificate Programs برنامه های مهارت محور هستن و بیشتر برای رفع نیاز بازار کار حرفه ای و فنی حرفه ای ترتیب داده شدن. یک از بخش های اصلی اکثر برنامه های  تحصیلی دیپلم در کانادا، حضور دوره کارآموزی در این مقطع هست.

دوره های تحصیلی در کالج

Advanced Diploma : که شما میتونید با داشتن مدرک دیپلم یا فوق دیپلم در این دوره شرکت کنید. شما برای اینکه بتونید در این دوره ها پذیرش بشید باید از لحاظ مدرک زبانی در سطح آیلتس 6 یا تافل 60 تا 78 باشید. این دوره از لحاظ زمانی حدودا 3 ساله هست.

Diploma : شما با مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی میتونید تو این دوره  شرکت کنید و پذیرش بگیرید. نمره زبان برای این مقطع پایین تر و حدود آیلتس 5.5 و تافل 45 -59 هست.

Post Graduate: شما با مدرک لیسانس میتونید تو این دوره پذیرش بگیرید. نمره زبانی که برای این مقطع تحصیلی در کانادا نیاز دارید آیلتس 6.5 و تافل 79 تا 93 هست.شما با شرکت در این مقطع تحصیلی و گرفتن مدرک میتونید در آینده شغل بهتری رو پیدا کنید.

مقاطع تحصیلی در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا دقیقا مثل ایران بلافاصله بعد از اتمام دبیرستان شروع میشه. طول دوره استاندارد مقطع کارشناسی در کانادا 3 تا 5 سال است. و دانشجویان بین الملی لازمه حداقل برای 4 سال آموزش در این مقطع بودجه داشته باشن. بعد از تکمیل دوره لیسانس تو بعضی از استان های کانادا شما میتونید برای اقامت اقدام کنید و اگر واجد شرایط استانی و مهاجرتی فدرال باشید امکانش هست که با اقامت تون موافقت بشه.

Certificate Programs

برنامه های کمتر از 1 سال یا 1 تا 2 ترم تمام وقت

شما بعد از مقطع تحصیلی دبیرستان میتونید وارد این برنامه های تحصیلی بشید و طی 3 تا 8 ماه تحصیل در یه موضوع و برنامه خاص یک مدرک پایه بگیرید . هدف اصلی این دوره ها یا برنامه های تحصیلی در کانادا بیشتر اینه که به دانشجویان و متقاضیان مهارت برای حرفه ای شدن یاد داده بشه. همه کالج ها و دانشگاه ها از این برنامه های تحصیلی دارن

دوره فوق لیسانس در کانادا

مشخصا دانشجویانی میتونن برای این دوره درخواست پذیرش بدن که مدرک کارشناسی داشته باشن و نمره زبان شون آیلتس حداقل 6.5 و تافل 79 تا 93 باشه.

مدت زمان دوره های فوق لیسانس از مقاطع تحصیلی در کانادا 2 سال هست و به دو شکل مختلف این دوره ها ارائه میشن :

Course Work :  شما برای گذروندن این دوره باید در کلاس های دانشگاه حضور پیدا کنید و واحدهای درسی مشخص شده رو بگذرونید

Research Base  یا دوره های تحقیقاتی محور: تو این دوره شما اضافه بر دروس اصلی باید زیر نظر استاد راهنما یه پروژه تحقیقاتی رو هم پیش ببرید.

 

دوره دکترا از مقاطع تحصیلی در کانادا

مدت زمان این دوره در کانادا بین 3 تا 5 سال هست و بیشتر هم بر پایه پروژه های تحقیقاتی هست. مشخصا مثل همان چیزی که در ایران هست شما باید در کنار یک استاد راهنما پروژه های تحقیقاتی خودتون رو پیش ببرید و تکمیل کنید توی مدت زمان مشخصی . بیشتر دانشجوها تو این مقطع تحصیلی میتونن از شرایط بورسیه استفاده کنن. مشخصا شما در شرایطی میتونید بورسیه بشید که معدل بالایی در مقاطع تحصیلی قبلی داشته باشید و در کنار اون مقالاتی هم در ژورنال های بین المللی یا پیش زمینه پروژه های تحقیقاتی رو داشته باشید اضافه بر نمره زبان خوب .

مدارک مقاطع تحصیلی در کانادا در کالج و دانشگاه

به طور کلی بخوایم بگیم کالج ها معمولا مدرک دیپلم میدن و دانشگاه ها هم مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد و دکترا . اما یه سری از کالج های دولتی و معتبر کانادا هم هستن که مدرک لیسانس میدن و بسیاری از دانشگاه های کانادا هم هستن که مقطع و مدرک تحصیلی دیپلم رو هم دارن.

 

ورود به مقاطع تحصیلی در کانادا به چه شکل است ؟

بسیاری از دانش آموزان میتونن بلافاصله بعد از گذروندن دوره متوسطه وارد دانشگاه بشن و رشته مورد علاقه خودشون رو انتخاب کنن و ادامه بدن. در حالی که بعضی دیگه از دانش آموزها تصمیم میگیرن اول وارد کالج بشن و اون مهارت مورد نیازشون رو یاد بگیرن و بعد وارد دانشگاه ها بشن . هر کدوم از این مسیرها مزایا و معایب خودش رو داره که شما میتونید بر اساس شرایط شخصی خودتون یکی از این راه ها رو انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!