جاب آفر راهی شیرین و مطمئن برای مهاجرت

یافتن شغل

وقتی به اطرافمون نگاه می‌کنیم خیلی‌ها رو می‌بینیم که از شرایط فعلی خودشون اصلا راضی نیستن و مدام از اینکه چقدر نیاز دارن تا مهاجرت کنن حرف می‌زنن. نکته جالب هم اینجاست که اکثر این افراد آدم‌هایی با تخصص و مهارت کافی هستن. درست مثل یکی از دوستان خودم که توی حوزه کاری خودش فوق‌العاده بااستعداد، خلاق و ماهر هست، همیشه هم سودای مهاجرت توی سر داشته. بهش می‌گم خب چرا اقدام نمی‌کنی؟

از سختی‌ها و موانعی میگه که جلوی راهش هست و اینکه راحت‌ترین راه برای اون مهاجرت تحصیلی هست که فعلا هم قصد و وقت درس خوندن نداره. تموم تلاشم رو کردم که دوستم رو از اشتباه دربیارم. آخه برای اون با این همه تخصص و مهارت بهترین راه مهاجرت کاری و دریافت جاب آفر  Job offer هست و نه هیچ چیز دیگه‌ای. حالا هم خیلی خوشحالم که به حرف‌هام گوش کرد و توی یکی از شرکت‌های خوب یه کشور اروپایی داره به آرزوهاش میرسه.

 

 جاب آفر (Job Offer) چیست ؟

اگه واقعا قصد کسب تجربه توی شرکت‌های خوب خارجی دارید باید از تموم شور و شوق و انگیزه‌تون استفاده کنید تا کارفرماها خواهانِ شما بشن که این خواستن رو از طریق پیشنهادشغلی به شما اعلام می‌کنن. در واقع  جاب آفر، دعوت‌نامه‌ای هست که شرکت‌های خارجی برای یه جایگاه شغلی که متناسب با مهارت‌های شماست براتون میفرستن. 

از اونجایی که کشورهای خوب دنیا به نیروهای متخصص خیلی بها میدن و به اونها نیاز دارن، طبق یه شرایط خاصی (مثلا اینکه نیروی موردنیاز رو توی کشور خودشون یا اتحادیه اروپا پیدا نکنن) سعی میکنن از توانایی‌ها و پتانسیل نیروهای خارجی استفاده کنن. این بهترین فرصت هست تا شما بتونید با ارائه توانمندی‌های خودتون سِمتی رو توی شرکتی واقع در کشوری که دوست دارید به دست بیارید و بتونید یه مهاجرت کاری موفقیت‌آمیز رو تجربه کنید.

برای رسیدن به این موفقیت شما اول باید بگردید توی سایت‌های کاریابیِ کشور موردعلاقه خودتون و آگهی‌های کاری که متناسب با شماست رو پیدا کنید. علاوه بر سایت‌هایی مثل Indeed، فعال بودن توی رسانه‌های اجتماعی مثل Linkdin باعث میشه همیشه در جریان جایگاه‌های شغلی خوب توی همون نقطه‌ای از دنیا که مهاجرت به اونجا از اهدافتون هست قرار بگیرید.

بدون شک یه رزومه شغلی قدرتمند از قبل برای خودتون آماده کردید. این رزومه میتونه تاثیر شگفت‌انگیزی روی کارفرمای انتخابی شما بذاره. بهتر هست که تموم تلاشتون رو بکنید تا رزومه خودتون رو برای همین جایگاه شغلی تهیه کنید. بعد هم اون رو ارسال کنید. از طریق ایمیل هم با اونها در ارتباط باشید تا از رسیدن رزومه به دستشون مطمئن بشید.

 

توی یه Job Offer Letter کارفرما از چه چیزهایی صحبت میکنه؟

خب کارفرما شرایط و توانمندی‌های شما رو پذیرفته و برای شما یه Job Offer یا پیشنهاد شغلی می‌فرسته. در واقع میشه گفت این نامه اولین قدمی هست که کارفرما ورمیداره تا برای شغل مورد نظر با شما وارد مذاکره بشه.

پس باید خیلی واضح، شفاف و جذاب همه جزئیات اون جایگاه رو برای درخواست‌دهنده توی دعوت‌نامه شغلی بیان کنن. مواردی مثل:

  • وضعیت اشتغال و ساعت کار

توی این نامه باید کاملا مشخص بشه که کار نیمه وقت هست یا تمام وقت. ریموت هست یا حضوری. ساعت‌های کاری به چه شکل هست؟ اصلا حقوق چطور محاسبه میشه؟ ساعتی یا روزانه یا پروژه‌ای؟ کارمند هستن یا توی سلسله مراتب بالاتری از چارت سازمانی قرار دارن؟ همه این موارد باید صریح توی متن نامه عنوان بشه.

  • آدرس محل کار

درخواست‌دهنده برای کار که شما باشید باید بدونید که محل کارتون کجا هست تا تصمیمات آتی خودتون رو براساس اون بگیرید.

 

  • شرح مختصری از شغل

اینکه اصلا شما با چه عنوان شغلی توی اون مجموعه مشغول به کار میشید، نقش شما چه مسئولیت‌هایی بر عهده داره، احتمال مسافرت کاری یا ماموریت وجود داره؟ اصلا یه روز معمولی توی محیط کاری آینده شما چه اتفاقاتی میفته، همه این موارد حتما باید توی نامه پیشنهاد شغلی شما از طرف کارفرما قید بشه.

 

  • درآمد و مزایا

اصولا درآمد پیشنهادی اون مجموعه برای شما خیلی واضح و بدون هیچ پیچیدگی عنوان میشه. اما مزایا شامل گزینه‌هایی میشه که به شدت شمای درخواست کننده رو قلقلک میده تا کار رو بپذیرید. مثل پوشش بیمه یا طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی، فراهم بودن امکان آموزش و رشد فردی توی شرکت، منعطف بودن ساعت‌های کاری و حتی فرصت کار توی خونه، زمان‌های مرخصی که هر فرد سالانه میتونه از اون استفاده کنه و امکانات و موارد رفاهی دیگه‌ای که توی شرکت برای شما فراهم هست و خیلی موارد دیگه میتونه برای درخواست‌دهنده وسوسه‌کننده باشه.

 

در انتها هم کارفرما مشتاقانه از پیوستن شما به مجموعه خودش استقبال میکنه و امیدوار هست که بتونه شما رو هر چه زودتر، به عنوان همکار ببینه. از شما می‌خواد در صورت داشتن هر سوال و ابهامی با اونها در ارتباط باشید.

حتی این شرایط ممکنه وجود داشته باشه که از شما بخوان تا توی یه بازه زمانی خاص جواب خودتون رو برای اون جایگاه شغلی خاص اعلام کنید. یعنی Job Offer Letter شما تاریخ انقضا داره.

جاب آفر

بعد از دریافت Job Offer چیکار کنیم؟

وقتی دعوت‌نامه شغلی به دستتون برسه، مطمئنا سه تا راه بیشتر ندارید:

  • درخواست رو می‌پذیرید
  • وارد مذاکره میشید
  • درخواست رو رد می‌کنید

 

قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید باید کامل و دقیق و با تمرکز شرایط ذکر شده توی نامه رو بخونید. بعدش میتونید با آگاهی و بدون تردید نتیجه رو اعلام کنید. اگه فکر میکنید در صورتی که بندی از نامه تغییر کنه شرایط برای شما مساعدتر میشه و یا اینکه قسمتی از اون اصلا برای شما مناسب نیست، حتما بهش فکر کنید و وقتی مطمئن شدید با کارفرما در میون بذارید. مثلا اگه فکر می‌کنید با توجه به سوابق و مدارک و توانمندی‌های شما حقوق پرداختی پایین هست، در عین حال که علاقه خودتون رو برای پیوستن به این مجموعه ابراز می‌کنید تمایل خودتون رو هم برای دریافت حقوق بیشتر اعلام کنید. هر چه مودبانه‌تر و حرفه‌ای‌تر این کار رو انجام بدید احتمال موفقیت شما هم بالاتر میره.

بعد از تصمیم‌گیری، هر مذاکره‌ای هم که اتفاق افتاد جواب خودتون رو باید توی یه نامه رسمی و از طریق ایمیل برای اونها بفرستید. باید بدونید که وقتی شرایط و شغل رو می‌پذیرید یعنی جزئیاتی که توی Job Offer  اومده و مذاکرات بعد از اون رو قبول دارید.

یه سری نکته‌ها هست که به کار بردن اونها وقتی دارید پاسخ مثبت می‌دید، باعث میشه به چشم کارفرما حرفه‌ای‌تر به نظر بیایید. مثل:

برای پذیرفتن درخواست Job Offer

 

به طور کاملا رسمی کار رو بپذیرید

در شروع ایمیل خودتون خیلی واضح و مستقیم بگید که با شرایط موافق هستید و همینطور به عنوان و نقش خودتون توی مجموعه اشاره کنید. «من از پذیرفتن نقش مدیر پروژه در xxx خیلی خوشحالم.»

قدردانی اصلا فراموش نشه

این کار علاوه بر اثبات حرفه‌ای بودن شما، اشتیاق شما رو برای کار با این مجموعه و اینکه چقدر به این همکاری امیدوار هستید رو نشون میده.

 

تاکید روی توافقات و اطمینان از مراحل نهایی

در عین حال که جزئیاتی مثل تاریخ شروع، میزان حقوق، برنامه کاری، مزایا و … رو بیان می‌کنید، از کارفرما بپرسید آیا کاری هست که باید قبل از شروع روز کاری انجام بدید یا نه؟

 

اگه هم قصد دارید کار رو نپذیرید و رد کنید باز هم باید حرفه‌ای عمل کنید:

برای رد کردن درخواست Job Offer

 

کاملا رسمی بیان کنید

خیلی رک اما مودبانه و مستقیم بگید که پیشنهاد رو رد میکنی.

«متاسفم که به شما اطلاع میدهم در حال حاضر نمی‌توانم پیشنهاد شغلی شما را بپذیرم.»

 

دلیل ارائه بدید

اصلا مجبور نیستید که این کار رو انجام بدید، اما انجامش به شما یه وجهه حرفه‌ای میده. خیلی مختصر و مفید بگید که برای مثال شغلی رو توی یه شرکت دیگه پذیرفتید و یا این موقعیت برای شما مناسب نیست.

 

از کارفرما تشکر کنید

حتی اگر نمی‌خوایید با اون مجموعه همکاری کنید، باید به خاطر وقتی که مسئول استخدام شرکت برای شما صرف کرده قدردان باشید.

 

آماده‌اید برای گرفتن ویزای کار اقدام کنید؟

خب در صورتی که با کارفرما سنگ‌هاتون رو واکندید و همه شرایط هم از طرف شما و هم از طرف اونها خوب و مناسب بود و قراردادها رو بستید، وقتش هست که برای ویزای کاری اقدام کنید.

بدون قرارداد کاری امضا شده با کارفرمای خارجی، شما نمیتونید درخواست ویزا بدید. شما حتما باید از طرف یه شرکت دعوت‌نامه شغلی و قرارداد کاری داشته باشید.

پاسپورت با اعتبار حداقل یک سال، مدارک تحصیلی و شغلی، گواهی سوء پیشینه و سلامت و همینطور فرم درخواست ویزا از مدارک دیگه‌ای هست که شما برای صدور ویزای کاری باید ارائه بدید.

 

اگر شما هم سودای مهاجرت به سر دارید و توی یه فن یا حوزه کاری برای خودتون متخصصی شدید، مهاجرت از طریق job offer  یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه ها میتونه برای شما باشه. چون از همینجا با کارفرما همه شرایط رو می‌بندید و می‌دونید که از ماه اول چقدر دریافتی دارید. مسیر چندان سختی هم پیش روی شما نیست. اما بین راه اون موقعی که باید شغل موردنظر خودتون رو پیدا کنید یا اونموقعی که خیلی وقت ندارید تا جواب پیشنهاد شغلی شرکتی رو بدید و مردد هستید، ممکن هست دچار چالش‌های بزرگی بشید که خیلی وقت‌ها حضور یه مشاور میتونه کمکتون کنه. باز هم مثل همیشه روی کمک ما حساب کنید. ما همیشه کنارتون هستیم. اگر دوست دارید که شما هم از یه شرکت خارجی دعوت‌نامه شغلی داشته باشید کافیه رزومه خودتون رو برای ما بفرستید و همینطور اسم کشور موردعلاقه خودتون. مشاورهای ما بهتون کمک میکنن تا جایگاه‌های شغلی موردنظرتون رو پیدا کنید. پس هر چه زودتر دست به کار شید و ما رو در جریان پیشرفت‌های خودتون بذارید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!