یه نقشه راه عالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌شناسید؟!

نقشه تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا

دقیقا یادم نمیاد دوم راهنمایی بود یا سوم! توی کتاب جغرافیامون یه عکس از آبشاری شبیه نعل بود که انگار توی یه طبیعت وحشی قرار داشت. توی همون دنیای بچگی خودم عاشق این آبشار شدم و همون جا به خودم قول دادم یه روزی من باید با دوربین خودم از همین زاویه از این آبشار عکس بگیرم!

می‌دونید کدوم آبشار رو میگم دیگه؟!

بله! آبشار نیاگارا.

یکم که بزرگتر شدم با کوه‌های راکی آشنا شدم و همینطور جزیره پرنس ادوارد.

اسمش واستون آشنا نیست؟ یه کم فکر کنید. وسط پرحرفی‌های یه دختر موقرمز همیشه اسمش رو شنیدیم. زندگی آن شرلی همون دختری که زاده تخیلات حیرت‌انگیز لوسی مد منتگمری هست رو توی همین جزیره دنبال کردیم. منی که هم کتابش رو خوندم هم فیلمش و انیمیشن این داستان رو دیدم، وقتی متوجه شدم همه این اتفاقات توی کانادا رخ داده بیشتر از همیشه عاشق کانادا شدم.

خلاصه اینکه من بزرگ شدم و سودای مهاجرت به کانادا همچنان توی سرم بود. و با یه تحقیق کوچولو فهمیدم که بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به کانادا از راه مهاجرت تحصیلی هست.

 

آخه چرا مهاجرت تحصیلی به کانادا؟‍!

تا حالا فکر کردید که چرا کانادا شده ته آرزوی خیلی از ماها برای تحصیل؟ اصلا چی باعث میشه یه کشور تا این حد برای مردم دنیا جذاب بشه و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مقصدهای مهاجرت دنیا بشه؟

خب من می‌خوام اینجا چندتا دلیل محکم واستون بیارم که مطمئنم بعد از شنیدن اونها کانادا برای شما هم خیلی محبوب و خواستنی میشه:

  • باید بدونید که سیستم آموزشی کانادا استانداردهای خیلی بالایی داره و جزء رتبه‌های برتر بین‌الملی هست. این رو من نمیگم. دفتر آموزشی بین‌المللی کانادا میگه. این در حالی هست که تحصیل توی کانادا نسبت به خیلی از کشورهای انگلیسی زبان دیگه کم‌هزینه‌تر هست. و خب از بورسیه‌های خوبی هم که ارائه میده نمیشه راحت گذشت و این فرصت رو برای ما دانشجوهای خارجی به وجود میاره که راحت‌تر بتونیم به خواسته خودمون که مهاجرت به کانادا از راه تحصیل هست برسیم.

لازم هست این رو هم بدونید که مدارکی که ما از موسسات و دانشگاه‌های کانادا دریافت می‌کنیم معادل مدارکی هست که ایالات متحده یا خیلی دیگه از کشورهای مشترک‌المنافع به دانشجوهای خودشون میدن.

همه این مزایای عالی باعث میشه تا خیلی از جوون‌ها مشتاق مهاجرت به کانادا از راه تحصیل باشن.

 

  • خب حالا که متوجه شدیم کانادا یه سیستم آموزشی قدرتمند با استانداردهای عالی داره، باید ببینیم آیا همه اون چیزی که ما می‌خواییم یه سیستم آموزشی درست و درمون هست؟

مطمئنا جواب شما هم “نه” هست. همه ما یه زندگی باکیفیت در کنار تحصیل می‌خواییم و این دقیقا یکی دیگه از امتیازاتی هست که ما توی کانادا در حین تحصیل بهش می‌رسیم.

بدون شک مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از بهترین انتخاب‌های ما میتونه باشه. اما نه فقط بخاطر ارزش و اعتبار استانداردهای بالای آموزشی اون، بلکه بخاطر سطح زندگی‌ای که با رفتن به کانادا به سمت اون پیش میریم. که این شامل اهداف شغلی و شخصی و حتی شیوه زندگی ما میشه.

 

  • احتمالا از این موضوع خبر دارید که کانادا یه کشور دوزبانه هست. یعنی دو تا زبان رسمی داره، انگلیسی و فرانسه. ما حین تحصیل توی دانشگاه های کانادا علاوه بر اینکه می‌تونیم مهارت‌های زبان انگلیسی خودمون رو تقویت کنیم شاید این فرصت رو هم داشته باشیم که به درک خوبی از زبان فرانسوی برسیم و این یه امتیاز خیلی خوبی برای آینده ما میتونه باشه. چرا که ممکن هست موقعیت‌های حرفه‌ای و شرایط زندگی بهتر و متنوع‌تری در انتظارمون باشه و برای انتخاب اونها از قدرت تصمیم‌گیری بالاتری برخوردار میشیم.

خیلی از دانشجوهای بین‌المللی کانادا میگفتن که همراه با تحصیل تونستن مهارت‌های زبان خودشون رو بهبود بدن و معتقد بودن که زندگی توی یه کشور دوزبانه میتونه تجربه منحصربفردی برای هر دانشجو باشه.

 

  • همه ما میدونیم که بیمه درمانی چقدر اهمیت داره. خوشبختانه بیمه درمانی توی کانادا خیلی مقرون به‌ صرفه هست. و خبر خوب اینکه خیلی از استان‌ها و مناطق، دانشجوهایی که از راه تحصیل به کانادا مهاجرت کردن رو هم تحت پوشش این بیمه‌ها قرار میدن. البته از یه استان به استان دیگه میزان پوشش متفاوت هست. و یه نکته مهم دیگه این هست که خیلی از موسسات و دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی هم بسته‌های درمانی خاص خودشون رو ارائه میدن.

خلاصه اینکه مقرون به صرفه بودن هزینه خدمات درمانی کمک بزرگی میتونه برای رفاه حال دانشجوها و کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی اونها باشه.

 

  • یکی از دغدغه‌هایی که همه ما داریم این هست که خب فکر کنید ما از طریق تحصیل و پذیرش گرفتن تونستیم مهاجرت کنیم، خب بعدش چی؟

دولت کانادا اومده یه برنامه بلندمدت ریخته که براساس اون فارغ‌الاتحصیل‌های بین‌المللی خیلی از موسسات آموزشی بعد از تموم شدن دوران تحصیل، میتونن درخواست خودشون رو برای مجوز کار توی کانادا ارائه بدن. مدت زمان این مجوز میتونه حداکثر 3 سال باشه.

و قسمت هیجان‌انگیز ماجرا اینجاست که این تجربه کاری میتونه واسه ما برای سیستم اکسپرس اینتری امتیاز محسوب بشه.

طبق چیزی که دولت کانادا توی وبسایت خودش گفته هدف سیستم اکسپرس اینتری این هست که به مهاجران متخصص و ماهر اقامت دائم داده میشه تا برای اقتصاد و پیشرفت کانادا مفید واقع بشن. و از اون مهم‌تر پاسپورتی بهتون میدن که توی همه دنیا معتبر هست و ارزشمند.

البته اینکه دولت کانادا به ما در حین تحصیل هم اجازه هفته‌ای 20 ساعت کار رو به عنوان کار دانشجویی میده خودش میتونه خیلی از هزینه‌های زندگی ما رو پوشش بده.

نقشه مهاجرت

چطور رویای مهاجرت تحصیلی به کانادا رو به واقعیت تبدیل کنیم؟

برای تحقق این آرزو، با هم قدم اول رو برداشتیم. مطمئن شدیم که انتخابمون برای پذیرش گرفتن از یکی از دانشگاه‌های کانادا هست و می‌خواییم طعم زندگی توی کانادا رو بچشیم.

شاید باورتون نشه ولی کانادا سالانه 350000 دانشجوی خارجی می‌پذیره و یه صحبت‌هایی هم هست که توی سال 2022 این عدد به 450000 نفر هم میرسه. پس همونقدر هم شانس شما برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بیشتر میشه.

ولی این اتفاقی نیست که یک شبه بیفته و شما برای تحقق این آرزو باید تقریبا از یک سال قبل یه سری برنامه‌ها واسه خودتون داشته باشید.

حالا می‌خواییم یه روند کلی و یه نقشه راه شسته و رُفته از شیوه مهاجرت به کانادا از راه تحصیل با هم ببینیم. سر تا پا گوش بشید که به چشم بهم زدنی میتونید یه سال تا دو سال دیگه خودتون رو پای رشته کوه‌های راکی ببینید.

 

  • باید مشخص کنید که می‌خوایید توی چه رشته و چه دانشگاهی پذیرش بگیرید. برای اینکار خیلی بهتر هست که یه سر به وبسایت دانشگاه‌ها بزنید و با اونها بیشتر آشنا بشید. برای اینکار می‌تونید به سایت ca برید تا به سایت دونه دونه دانشگاه‌ها دسترسی داشته باشید.

یه نکته رو اصلا نباید فراموش کنید که شرایط و قوانین دانشگاه‌ها با هم متفاوت هست. پس از انتخابتون مطمئن باشید و اینکه دانشگاهتون باید حتما توی لیست DLI ( designated learning institutes ) باشه. مثل اینکه توی شرایط کرونا این لیست ممکن هست تغییر کنه پس حتما موقع درخواست این موضوع رو چک کنید.

 

  • باید همه مدارک رو چک کنید و مطمئن باشید که همه اونها حاضر و آماده هستن. مثل:

 

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • مدرکی که تمکن مالی شما رو اثبات میکنه

بابت مدرک زبان باید بگم که همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا آیلتس و تافل رو قبول دارن. ولی اگه مهاجرت و تحصیل توی مناطق فرانسوی زبان رو دارید باید مهارت‌های زبان فرانسوی خودتون رو اثبات کنید. شرکت توی آزمون‌های TEF، DALF، DELF یا TCF رو فراموش نکنید.

 

  • خب حالا وقتش هست که درخواست خودتون رو ارسال کنید. همونطور که قبلا هم گفتم روند پذیرش از این دانشگاه تا دانشگاه‌های دیگه متفاوت هست. پس بهتر هست که به وبسایت دانشگاه موردنظر خودتون یه سری بزنید و از مکاتبه کردن با اونها نترسید و بخوایید که شرایط و فرم‌های لازم رو برای شما بفرستن.

شما هم باید همه مدارک لازم رو ترجمه رسمی کنید و برای اونها ارسال کنید. این مدارک بسته به مقطعی که می‌خوایید پذیرش بگیرید متفاوت هست. مدارکی مثل آخرین مدرک تحصیلی، ریزنمرات، study plan، رسید پرداخت application fee، توصیه‌نامه اساتید و انگیزه‌نامه و … .

این رو در نظر داشته باشید که این روندها هزینه‌های خاص خودش رو داره. یعنی هر دانشگاهی که پرونده شما رو بررسی میکنه هزینه‌های جدا بابت بررسی دریافت میکنه که همون Application fee هست. پس مطمئن باشید که رشته و دانشگاه درست رو انتخاب میکنید تا هزینه‌های اضافی برای خودتون نتراشید.

وقتی هم درخواست خودتون رو ارسال کردید تنها کاری که باید بکنید تا نامه پذیرش شما بیاد صبر هست و صبر.

این رو هم یادتون بمونه که دانشگاه‌های کانادا توی ماه‌های سپتامبر و ژانویه ورودی جدید میگیرن. پس بهتر هست که از 8 تا 12 ماه قبل اقدامات لازم برای درخواست رو انجام داده باشید.

 

  • بالاخره توی این مرحله نامه پذیرش به دست شما رسیده. خیلی خوب مراقبش باشید که برای study permit یا دریافت مجوز تحصیل به اون نیاز دارید. در واقع مدرکی هست برای اقامت و موندن شما توی خاک کانادا. شما باید درخواست صدور این مجوز رو به صورت آنلاین ارسال کنید. گاهی هم آفیسرها توی فرودگاه کانادا این مجوز رو برای شما صادر میکنن. موقع اقدام برای study permit توی کانادا علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه، پاسپورت معتبرتون رو هم باید ارائه بدید و اینکه باید اثبات کنید از پس هزینه‌های تحصیل و زندگی توی کانادا برمیایید.

اگر قصد تحصیل توی کبک رو دارید باید گواهی پذیرش کبک (CAQ) از استان کبک دریافت کنید.

و این موضوع هم خیلی مهم هست که شما سابقه کیفری نداشته باشید و یه فرد کاملا قانونمند باشید.

البته توی یه محتوای مجزا راجع به study permit کاملا واستون میگم که باید کجا برید و چیکار کنید.

 

همه این چیزهایی که تا الان بهتون گفتم فقط یه نقشه راه کلی بود. برای اینکه خیالتون بابت حتمی شدن مهاجرت به کانادا از راه تحصیل راحت شه هنوز کلی ریزه‌کاری‌های دیگه هست که باید بدونید. پس محتواهای بعدی ما رو از دست ندید که کلی راهنما و نکات مهم دارم که توی مسیر به دردتون میخوره.

 

همه ما قبول داریم که گاهی حضور یه مشاور خوب میتونه از نظر زمان و انرژی و هزینه، شما رو چند قدم به جلو هدایت کنه. پس کمک مشاورین رو هم نادیده نگیرید و از تجربیات و لینک‌های مفیدی که اونها با خیلی از دانشگاه‌های خارجی دارن نهایت استفاده رو ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!