0 تا 100 اپلای کانادا | از مراحل اپلای دانشگاه‌ های کانادا چیزی می‌دونید؟ – نیکان اپلای

مراحل اپلای دانشگاه

اپلای دانشگاه های کانادا

همیشه بین پرچم کشورها، اون افرای سرخِ نشسته وسط یه مربع سفید واسمون یه چیز دیگه ست. وقتی هم حرف مهاجرت میشه، همین کشور با افرای قرمزش میشه یکی از آرزوها. مخصوصا اگه بخوای پیشرفت کنی چه مهاجرت از راه تحصیل چه از راه کاری، کانادا همیشه توی سه تا انتخاب اول دنیاست. همه ویژگی‌های لازم رو واسه یه زندگی ایده‌آل داره. یه زندگی با کیفیت فوق‌العاده رضایت‌بخش، رفاه و امنیت عالی و سیستم آموزشی با استانداردهای بالا می‌تونه مردم هر کشوری رو خوشبخت کنه. برای همین اپلای در دانشگاه های کانادا ممکنه آرزوی خیلی از ما باشه.

مراحل اپلای کانادا

تازه برای ما دانشجوهای خارجی که همیشه ترس از پذیرفته نشدن بین مردم یه کشور دیگه قبل مهاجرت نگران مون میکنه، کانادا با سیاست‌های سازگارانه و صمیمی که با مهاجرهای خودش داره تونسته انگیزه ما رو برای تحصیل توی این کشور بیشتر و بیشتر کنه.

اگه واقعا به مهاجرت برای پیشرفت و رشد خودتون فکر می‌کنید، کانادا میتونه یکی از درست‌ترین و بهترین انتخاب‌های شما باشه. راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین راه هم مهاجرت به کانادا از راه تحصیل هست. امروز می‌خوایم راجع به  مراحل اپلای دانشگاه های های کانادا  صحبت کنیم.

 

مراحل اپلای دانشگاه های های کانادا ، قدم به قدم و ساده

تکلیفتون رو با خودتون مشخص کنید

قبل از هر اقدامی باید تکلیفتون رو با خودتون روشن کنید که می‌خوایید توی چه رشته و دانشگاهی درخواست پذیرش بدید.

برای اینکه اطلاعات کافی در مورد رشته‌ها و دانشگاه‌ها به دست بیارید، میتونید به وبسایت دانشگاه‌ها یه سری بزنید. تا با آگاهی کامل تصمیم بگیرید و ببنید که مطلوب‌ترین انتخاب با توجه به شرایط شما، مثل هزینه‌ای که میتونید اختصاص بدید، سوابق تحصیلی و هدفتون از تحصیل چه انتخابی هست.
در واقع یکی از مهمترین مواردی که باید بهش توجه کنید، این هست که از هزینه های مهاجرت تحصیلی به کانادا آگاه بشید.

 

شرایط دانشگاه مورد نظرتون رو بسنجید

بعد از انتخاب دانشگاه، باید از وب‌سایت دانشگاه‌، در مورد فرآیند درخواست، شرایط پذیرش، ددلاین‌ها و همینطور فرصت‌های بورسیه تحصیلی اطلاعات لازم رو دریافت کنید. قبل از اینکه وارد هر کدوم از مراحل پذیرش دانشگاه های کانادا بشید این اطمینان رو به دست بیارید که هر اطلاعات و نکته‌ای که لازم هست رو از وبسایت دانشگاه‌های موردنظرتون دریافت کردید.

شما باید بررسی کنید که برای اپلای توی این مجموعه، چه شرایط و پارامترهایی رو باید داشته باشید.
مثلا خیلی از دانشگاه‌ها با توجه به مقطعی که میخوایید برای اپلای اقدام کنید روی معدل حساس هستند. در این صورت، قطعا داشتن معدل بالا، یکی از شرایطی هست که شما زودتر به هدفتون برسید.
یا اینکه می‌خوایید به زبان انگلیسی درس بخونید یا فرانسوی. باید همه شرایط رو با توجه به موقعیت خودتون بسنجید تا نتیجه دلخواهتون رو بگیرید.

مراحل اپلای

پر کردن فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر و ارسال مدارک رو انجام بدید

حالا زمانش رسیده که توی پورتال دانشگاه برای خودتون یه اکانت بسازید و فرم‌ پذیرش رو با اطلاعات شخصی خودتون پر کنید. همینطور باید مدارک لازم رو آماده و اونها رو برای دانشگاه بفرستید. خوب دقت کنید که دانشگاه‌ها برای ارسال مدارک هم یه ددلاین درنظر میگیرن و تا اون موقع شما باید Application fee رو پرداخت و مدارک رو بارگذاری کرده باشید.

 یه چک لیست از مدارک زیر رو داشته باشید که چیزی از قلم نیفته.  البته هر رشته و مقطع و دانشگاهی مدارک مورد نظر  خودش رو داره.

این مراحل از مهمترین مراحل اپلای دانشگاه های کانادا هست. شما باید با دقت و زمان کافی، هر کدوم از این مراحل رو طی کنید.

 

مدارک موردنیاز در مراحل اپلای دانشگاه های های کانادا :

شاید برای شما هم این سوال پیش اومده باشه که برای اپلای دانشگاه های کانادا به چه مدارکی نیاز داریم؟ لیست مدارک مورد نیاز با شرایط و توضیحات کامل رو در ادامه میتونید بخونید:

  • مدرک تحصیلی و ریزنمرات همراه با ترجمه اونها
  • مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای دوره کارشناسی با حداقل معدل 14
  • مدرک تحصیلی کارشناسی برای دوره کارشناسی ارشد با حداقل 14
  • مدرک کارشناسی ارشد برای دوره دکتری با حداقل معدل 15

خب مطمئنا هر چقدر معدل شما بهتر باشه شانس پذیرش شما توی دانشگاه‌های با رنکینگ بالاتر بیشتر میشه. اگر هم معدلتون چنگی به دل نمیزنه نگران نباشید فقط حواستون باشه دانشگاهی رو انتخاب کنید که احتمال پذیرش شما توی اون بیشتر باشه.

  • پاسپورت معتبر
  • نمره آزمون زبان: بسته به دانشگاه و مقطعی که می‌خوایید اقدام کنید نمرات زبان تعیین میشه.

 

نمره آیلتس برای اپلای دانشگاه های کانادا

یکی از مهمترین سوال‌ها اینه که نمره آیلتس ما حداقل باید چند باشه؟

برای دوره کارشناسی، حداقل نمره 6 آیلتس و یا نمرات معادل سایر آزمون‌ها مد نظر هست. برای دوره کارشناسی ارشد هم حداقل 6.5 آیلتس و مقطع دکتری حداقل نمره 7 آیلتس مورد نیاز هست.

نمره آیلتس برای اپلای دانشگاه های کانادا

بعضی از دانشگاه‌ها پذیرش مشروط یا کاندیشنال counditional دارن. اینطوری هست که اگر شما نمره زبان ندارید، میتونید برای دانشگاه‌هایی که دوره زبان ارائه میدن، اقدام کنید. پس باید قبل از شروع روند پذیرش از دانشگاه های کانادا دنبال دانشگاه‌هایی باشید که پذیرش مشروط هم دارن. یعنی شما قبل از شروع دوره تحصیل، یه دوره 2 تا 3 ماهه زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌گذرونید که البته این دوره‌ها هزینه مجزایی داره بین 2500 تا 3500 دلار کانادا.

هر دانشگاهی هم قوانین خودش رو برای دوره‌های مشروط داره. این رو هم خوبه بدونید که بیشتر برای مقطع کارشناسی این دوره‌ها وجود داره. برای کارشناسی ارشد تعداد دانشگاه‌هایی که این دوره رو ارائه میدن کمتر هست.

حالا که این سوال رو هم جواب دادیم، بریم سراغ ادامه مدارک.

  • رزومه تحصیلی و شغلی برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا
  • انگیزه‌نامه یا Statement Of Purpose (SOP): ارائه SOP میتونه امتیاز خیلی خوبی برای درخواست پذیرش شما باشه.
  • ارائه رزومه مقالات منتشر شده برای دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری
  • توصیه نامه اساتید برای دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری
  • سوابق پژوهشی و تحقیقاتی دانشجوهای دکتری
  • ارائه نمره GMAT، GRG و GRE برای بچه‌های کارشناسی ارشد و دکتری اون هم برای بعضی از رشته‌ها
  • فرم‌های ثبت‌نام دانشگاه
  • سند پرداخت Application fee: هر دانشگاهی که می‌خواد پرونده شما رو بررسی کنه یه هزینه‌ای بابت این بررسی دریافت میکنه که مبلغ اون برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت هست. اصلا انتظار برگشت این هزینه رو در صورتی که درخواستتون ریجکت شد، نداشته باشید. البته ممکن هم هست با دانشگاه‌هایی مواجه بشید که این مبلغ رو دریافت نمیکنن.

 

نکته مهم اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا

سعی کنید مدارک رو کامل و دقیق آماده و ارسال کنید. حواستون به ددلاین دانشگاه‌ها هم باشه. سپتامبر و ژانویه شروع ترم‌های تحصیلی کاناداست و شما باید 8 الی 12 ماه قبل از ترم و دانشگاه مدنظر خودتون برای شروع روند پذیرش اقدام کنید.

این امکان وجود داره که شما واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور هم باشید. پس حتما شرایط بورسیه رو توی وب‌سایت دانشگاه مطالعه کنید تا این فرصت رو از دست ندید.

 

حواستون به ايميل‌هاتون باشه

خب شما تمام مراحل اپلای دانشگاه های های کانادا رو کامل و بی‌نقص انجام دادید و حالا باید منتظر دریافت یک ایمیل از طرف دانشگاه باشید. مراحل بررسی پرونده شما و اعلام نتیجه درخواست ممکن هست کمی زمان‌بر باشه که این موضوع هم بستگی زیادی به دانشگاه و برنامه تحصیلی که انتخاب کردید، داره. ولی خیلی طول نمیکشه که از سمت دانشگاه برای شما یه ایمیل میاد و محتوای ایمیل میگه شما تونستید یکی از صندلی‌های دانشگاه رو برای خودتون کنید یا نه. امیدواریم که ایمیلی پر از خبرهای خوب دریافت کنید.

 

اجازه تحصيل از دولت كانادا فراموش نشه

اتمام مراحل اپلای دانشگاه های های کانادا و گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه‌های اين كشور به این معنا نیست که شما دیگه حالا میتونید با یه بلیط خودتون رو به کانادا برسونید. تازه باید شروع به انجام مراحل اخذ ویزای تحصیلی و مجوز تحصیلی (study permit) کنید. study permit مدرکی هست که به شما اجازه سکونت توی کانادا رو میده و بدون اون شما نمیتونید توی خاک کانادا حضور داشته باشید.

قبل از هر چیزی باید به سایت دولت کانادا برید تموم شرایط و مدارکی که لازم هست رو ببینید. از طریق همین سایت هم برای دریافت study permit باید اقدام کنید. این مجوز به شما فقط اجازه اقامت توی کانادا رو میده. برای اجازه ورود به این کشور باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. پس شما باید ویزای تحصیلی رو برای ورود به خاک کانادا و مجوز تحصیلی رو برای اقامت توی این کشور داشته باشید. هیچ کدوم از اینها نمی‌تونن جایگزین هم باشن.

 حالا وقتش هست که یه بلیط بگیرید و چمدون‌ها رو ببندید که سرزمین پر از هیجان کانادا منتظر شماست. 

 

ما سعی کردیم 0 تا 100 مراحل اپلای دانشگاه های کانادا رو بهتون بگیمو تا شما بتونید با خیال راحت و بدون استرس، کارهای مهاجرت به کانادا رو برای خودتون انجام بدید. اما  اگه شرایط شما خاص هست و نیاز به راهنمایی بیشتر دارید حتما با ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!