مجوز تحصیل در کانادا(Study Permit) چی هست و چه جوری بگیریم؟

مجوز تحصیل در کانادا (Study Permit)

شاید خیلی ها مثل خود من قبل از اینکه حسابی برن تحقیق کنن که  مجوز تحصیل در کانادا  چی هست، مجوز تحصیل رو با نامه پذیرش دانشجو در دانشگاه اشتباه بگیرن و فکر کنن دیگه با در دست داشتن این نامه نیاز به چیزی ندارن، یا برعکس فکر کنن مجوز تحصیلی در کانادا مثل ویزا میمونه و میتونن با اون به خاک کانادا وارد بشن که هر دو تصور اشتباهی هست.

نمیدونم تا حالا اینو شنیدید یا نه، که کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیری هست که تمام تلاشش رو میکنه فارغ از اینکه فرد مهاجر وارد کدوم دانشگاه و موسسه آموزش عالی میشه، آموزش هایی با سطح کیفیت بالا رو دریافت کنه.

و با توجه به این مساله و محیطی که از لحاظ فرهنگی تنوع زیادی داره و همین طور سیاست های مهاجرپذیری خوب، کانادا به یه مقصدی برای گرفتن پذیرش تحصیلی و بعد هم اقامت دائم تبدیل شده .

بر اساس قوانین و سیاست هایی که در کانادا وجود داره، هر دانشجوی بین المللی که تحصیلات دانشگاهی خودش رو در کانادا در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس یا مقاطع بالاتر به پایان برسونه، فرصت های زیادی برای گرفتن اقامت دائم کانادا پیش روش هست.

مشخصا تحصیل در کانادا برای گرفتن اقامت دائم یه مزیت به حساب میاد و اگر شما بتونید به درستی و کامل، مقطع تحصیلی ای که تو اون پذیرش گرفتید رو تکمیل کنید، قطعا شما یکی از فاکتورهای مهم برای گرفتن اقامت دائم کاناداد رو با خودتون دارید.

 

مجوز تحصیل در کانادا (Study Permit) چی هست ؟

مجوز تحصیل در کانادا، سندی هست که دولت کانادا به اتباع خارجی ای میده که تو دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی تعیین شده (DLIs ) میخوان تحصیل کنن. باید بدونید که اکثر اتباع خارجی برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز تحصیلی دارن. و این چیزی هست که قبل از سفر به کانادا باید درخواستش رو بدید.

چه جوری میتونیم مجوز تحصیل در کانادا بگیرم؟

  • مشخصا قدم اول برای گرفتن مجوز تحصیلی در کانادا اینه که یه برنامه دانشگاهی رو انتخاب کنید.
  • خب حالا مشخصا باید برای گرفتن پذیرش از اون دانشگاه اقدام کنید و نامه پذیرش بگیرید.
  • و در این مرحله باید درخواست مجوز تحصیلی بدید

دقت کنید که بلافاصله بعد از گرفتن پذیرش تحصیلی برای مجوز تحصیلی کانادا هم اقدام کنید.چون زمان رسیدگی به درخواست ها در هر استان و دانشگاه کاملا متفاوت است و ممکن است خصوصا در ماه های شلوغ مثل تابستون با تاخیر زیادی برای دریافت مجوز تحصیلی مواجه بشید.

 

چه مراحلی رو باید قبل از درخواست مجوز تحصیل در کانادا بگذرونیم؟

برای واجد شرایط بودن برای ارسال درخواست برای مجوز تحصیل در کانادا باید این مراحل را بگذرانید:

  •  مشخصا باید نامه پذیرش از دانشگاه داشته باشید
  • باید ثابت کنید که از تمکن مالی کافی برای زندگی در کانادا و تحصیل برخوردار هستید
  • باید سابقه کیفری نداشته باشید. IRCC ممکنه از شما بخواد که گواهی سوپیشینه ارائه کنید
  • باید در صحت و سلامت باشید و مشکل و بیماری خاصی نداشته باشید. IRCC اینجا هم ممکن است شما گواهی سلامت پزشکی بخواد.
  • باید افسر اداره مهاجرت رو قانع کنید که در پایان مدت زمان تحصیل تون خاک کانادا رو ترک میکنید

 

مدارک لازم برای گرفتن مجوز تحصیل در کانادا

  • پاسپورت متقاضی و یا اعضای خانواده که قراره در  این برنامه متقاضی رو میخوان همراهی کنن
  • 2 عکس پاسپورتی  برای متقاضی و هر یک از اعضای خانواده به صورت پشت نویسی شده
  • در صورت متاهل بودن گواهی ازدواج
  • مدارک تمکن مالی

مدارک تمکن مالی ممکنه شامل این موارد باشه:

  • تاییدیه بانک کانادایی در صورتی که پول به کانادا انتقال داده شده
  • گواهی سرمایه گذاری تضمینی GIC از یک موسسه مالی
  • مدارک مربوط به وام دانشجویی
  • تاییدیه بانک کشور مبدا متقاضی
  • نامه ای از طرف شخص یا موسسه ای که میخواد از شما حمایت مالی کنه
  • تاییدیه بورس تحصیلی
  • تاییدیه خانواده یا دوستان متقاضی در این مورد که در طول تحصیل از او حمایت مالی میکنن

مجوز تحصیل کانادا

نحوه کار کردن در کانادا با مجوز تحصیلی

اگر توی مجوز تحصیل شما در کانادا قید شده که شما اجازه کار رو دارید ، میتونید طبق همون تعداد ساعتی که توی مجوز آورده شده در زمان تحصیل کار کنید. که این ساعت معمولا 20 ساعت در هفته هست و به هیچ وجه نباید از این قانون تخلف کنید . البته اگر دوست داشته باشید میتونید روزهای تعطیل رسمی رو به صورت تمام وقت کار کنید.

نحوه تمدید مجوز تحصیل در کانادا

اولین کاری که بعد از گرفتن مجوز تحصیلی باید بکنید، اینه که با دقت و با جزئیات کامل این مجوز رو بخونید و تمام شرایطی که تو این نامه آورده شده رو بخونید و ازش اطلاع داشته باشید.

حواس تون باشه که اگر قبل از اتمام زمان مجوز تحصیلی نسبت به تمدید یا تغییر وضعیت مجوزتون هیچ اقدامی نکنید ممکنه مجبور بشید بعد از پایان تحصیل خاک کانادا رو ترک کنید.

اما اگر درخواست خودتون رو برای تمدید یا تغییر وضعیت قبل از انقضای مجوز فعلی خودتون ارسال کنید، تا زمانی که در خواست شما در حال بررسی هست و تصمیم گرفته نشده، شما به عنوان مقیم موقت میتونید در کانادا بمونید. البته باید حتما اون برگه درخواست خودتون رو به عنوان یه سند و مدرک برای خودتون نگه دارید.

اما این رو هم بدونید این حالت فقط برای زمانی هست که شما درخواست اقامت موقت داده باشید وگرنه اگر نوع درخواست شما اقامت دائم باشه و مدارک شما در حال بررسی باشه تا زمانی که شما پاسخی نگیرید باید خاک کانادا رو ترک کنید.

و اگر به هر دلیلی از قوانینی که تعیین شده تخلف کنید و مجوز شما به حالت تعلیق دربیاد باید تا 90 روز بعد از این حالت مجدد برای بازگردوندن مجوز تون اقدام کنید.

اگر مجوز تحصیلی شما قبل از اینکه تحصیل تون تموم بشه، منقضی بشه لازمه برای مجوز جدید هر چه زودتر اقدام کنید، بهتره این زمان حداقل 30 روز قبل از انقضای مجوز فعلی تون باشه .

برای ارسال درخواست مجوز تحصیل در کانادا هم میتونید آنلاین اقدام کنید و هم به صورت پستی.

معمولا مجوزهای تحصیلی تا 90 روز بعد اززمان استاندارد تموم شدن دوره تحصیلی‌تون انقضا دارن و به شما این فرصت رو میدن که تو این مدت یا خاک کانادا رو ترک کنید و یا برای گرفتن اقامت درخواست بدید.

فقط حواس تون باشه که اگر شما زودتر از زمان تعیین شده درس تون رو تکمیل کنید و پایان تحصیل بهتون بخوره ، بدون در نظر گرفتن زمانی که توی مجوز ثبت شده شما فقط تا 90 روز وقت دارید که خاک کانادا رو ترک کنید نه اون زمانی که توی مجوز قید شده.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!