آیا ارتباط با اساتید یه کاتالیزورِ قوی برای پذیرش ماست؟

ارتباط با اساتید

همه ما میدونیم مذاکره و ارتباط با اساتید کار چالش‌برانگیزی هست و اصولا دانشجوها از این کار فرار میکنن. ولی تا حالا فکر کردید که اگر شاخ این ترس رو بشکونید و بتونید با اونها تعامل درستی برقرار کنید چه اتفاق‌های خوبتری در انتظارتون هست؟! ما بهتون می‌گیم!

وقتی می‌خواییم از یه دانشگاه خارجی پذیرش بگیریم قبل از اینکه درخواست خودمون رو بفرستیم باید سایت اون دانشگاه رو خوب مطالعه کنیم. اگر استاد مورد نظرتون رو میشناسید که چه بهتر! اما اگر نه، باید بتونید اساتیدی رو که حوزه مطالعاتی اونها با علاقه‌مندی‌ها و تجربه‌های شما جور درمیاد پیدا کنید و بشناسید و از همه مهمتر با اونها ارتباط برقرار کنید.

با نگاهِ هر چه پیش آید، خوش آید و بدون هیچ تحقیق و جستجو و ارتباطی فرم درخواست نفرستید. چون هم هزینه زیادی باید پرداخت کنید و هم اینکه اطلاعاتتون از شرایط پذیرش اون دانشگاه و برنامه‌های تحصیلی کافی نیست ممکن هست نتیجه دلخواه رو نگیرید و دلسرد بشید. امروز می‌خواییم ببینیم   ارتباط با اساتید   چقدر میتونه توی روند پذیرش شما تاثیرگذار باشه.

 

چرا ارتباط با اساتید مهمه؟

توی خیلی از برنامه‌هایی که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوهای بین‌المللی دارن، اعضای هیات علمیِ همون دانشگاه هستن که درخواست شما رو بررسی میکنن. چون شما قرار هست مستقیم با اونها کار کنید. پس همین اساتید هستن که تصمیم می‌گیرن شما برای اون مقطع یا برنامه تحقیقاتی مناسب هستید یا نه.

  • باید بدونید اساتید هم دنبال دانشجوهایی هستن که دانش، مهارت و علاقه کافی رو برای موفقیت طرح اونها داشته باشن. برای این برنامه‌ها هم اصولا صدها درخواست ارسال میشه و اگر شما از قبل تماس با اساتيد داشته باشید مطمئنا تاثیر خودتون رو روی ذهن اونها گذاشتید.
  • یه نکته مهم دیگه این هست که مطئنیم دلتون نمی‌خواد پولتون رو برای درخواستی صرف کنید که بعد از پرداخت تازه متوجه میشید اصلا استاد مورد علاقه شما امسال قصد گرفتن دانشجو نداره.
  • تازه وقتی با استاد ارتباط می‌گیرید یه سری اطلاعات مفید هم به دستتون میرسه. مثلا استاد میگه:

«من هیچ دانشجویی نمی‌پذیرم، اما یه عضو جدید هیات علمی داریم که ممکن هست بخوایید به تماس با اون فکر کنید »

یا

«موقع ثبت درخواست مطمئن بشید که کادر x رو علامت بزنید تا واجد شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی بشید»

اصلا استاد موردعلاقه شما ممکن هست برای چند برنامه تحقیقاتی و تحصیلی دانشجو بپذیره و توی همین ارتباطات راهنمایی‌تون کنه که برای کدوم برنامه درخواست بدید، بهتر هست و احتمال پذیرش شما بالاتر میره.

  • یه موقع‌هایی هم این امکان وجود داره که هیات علمی توی روند پذیرش، تصمیم‌گیرنده نباشن و کمیته پذیرش این کار رو میکنه. توی این شرایط باز هم ارتباط با اساتيد رو پیشنهاد میکنیم چون استاد اجازه داره با کمیته تماس بگیره و از اونها بخواد درخواست شما دقیق‌تر بررسی کنن. علاوه بر این میتونه روی مواردی تاکید کنه که برای افراد کمیته خیلی واضح نبوده. این تماس میتونه روی تصمیم کمیته تاثیر مثبت بذاره.
  • خبر خوب اینکه شما مصاحبه‌ای در پیش دارید که مصاحبه‌کننده‌ها همون اعضای هیات علمی هستن. پس مکاتبه و صحبت با استاد از قبل، باعث میشه جلسه مصاحبه برای شما کمتر ترسناک باشه.

حالا که متقاعد شدید اين كار چقدر میتونه برای شما مفید و تاثیرگذار باشه، بریم ببینیم که اصلا چطور این ارتباط رو برقرار کنید.

چطور با اساتید ارتباط برقرار کنیم؟

حالا باید راه و رسم ارتباط با اساتيد رو یاد بگیریم. برای شروع، بهترین و حرفه‌ای‌ترین راه ایمیل هست.

اما این رو هم باید بدونید که روزانه ممکن هست inbox استاد شما پر شده باشه از 100 تا 150 ایمیل که از همه دنیا برای اون فرستاده شده، اینکه ایمیل شما اونقدر خوب و جذاب باشه که خونده بشه و یه اثری روی ذهن استاد بذاره خیلی مهم هست.

اگر قرار هست فقط بنویسید « آیا دانشجو می‌پذیرید؟ »، از همین حالا مطمئن باشید که هیچ وقت اسمتون توی لیست پذیرفته ‌شده‌ها نیست.

درسته که متن ایمیل شما باید مختصر باشه اما باید اطلاعات کلیدی که توجه، علاقه و کنجکاوی استاد رو نسبت به شما جلب کنه توی متن بیارید.

اصلا بیایید اون تک جمله ساده رو با این نامه مقایسه کنیم:

 

دکتر x عزیز

من دانشجوی سال آخر ……………. در دانشگاه …………… هستم. در آزمایشگاه دکتر …………… هم کار کرده‌ام. تحقیقات من بر روی …………… با استفاده از روش‌های ………….. متمرکز شده است. (لطفا به CV در پیوست مراجعه کنید)

من قصد دارم در پاییز امسال برای برنامه‌های …………….. درخواست دهم و به کار در آزمایشگاه شما در ……………. علاقمند هستم. مقاله ………………….. شما را در …………………….. خوانده‌ام و روش شما را بسیار شگفت‌انگیز یافتم.

(اینجا میتونید یه مقدار بیشتر در مورد تجربه‌ها و علاقه‌های خودتون صحبت کنید)

امیدوارم بتوانید بگویید آیا قصد پذیرش دانشجو برای آزمایشگاه خود دارید؟ و همچنین علاقه‌مند هستم اطلاعات و توصیه‌های شما را نسبت به شرایط خودم بدانم.

سپاس‌گزارم

………………..

 

تموم تلاش خودتون رو بکنید که در حین تماس با اساتيد اطلاعات مفیدی در اختیارش بذارید تا اون هم بتونه تصمیم بهتری در مورد شما بگیره. اطلاعاتی مثل:

  • مدرک خودتون رو از کدوم دانشگاه گرفتید یا کجا مشغول به تحصیل هستید
  • تجربه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی که داشتید
  • اگر از زمان فارغ‌التحصیلی مشغول به کار بوده‌اید حتما عنوان کنید
  • اگر تجربه‌های شما ارتباط کمی با زمینه تحقیقاتی موردنظر داره باز هم مطرح کنید.
  • و اگر هیچ ارتباطی نداره میتونید عنوان کنید که قصد دارید جهت مطالعاتی خودتون رو تغییر بدید
  • اگر مقاله‌ای از استاد خوندید یا در جریان یکی از پروژه‌های تحقیقاتی اون هستید حتما عنوان کنید چون اصولا اساتید از اینکه در مورد تحقیقات و دستاوردهای اونها اطلاعات دارید، توجه بیشتر و متفاوت‌تری به شما نشون میدن.
  • حتما رزومه یا CV خودتون رو پیوست کنید. حتی اگر خیلی پربار نیست اما باز هم فرصتی هست برای ارائه توانایی‌های شما.
  • اگر معدل عالی یا نمره GRE دارید توی رزومه خودتون بیارید. چون هدف این هست که شما بتونید امتیازهای بیشتری به دست بیارید. پس سعی کنید توانایی‌ها و تخصص خودتون رو در حین ارتباط با اساتيد، خوب ارائه بدید.
  • از بیان مقالات منتشرشده، در دست انتشار، ارائه کنفرانس‌ها و جایزه‌هایی که دریافت کردید هم غافل نشید.
  • اگر فکر می‌کنید ممکن هست نیاز مالی پیدا کنید حتی این مورد رو با استاد در میون بذارید و از ایشون راهنمایی بخوایید. چون اصولا اونها برنامه‌های کمک هزینه‌ تحصیلی رو از قبل پیش‌بینی کردن. البته باید حسابی دل استاد رو به دست بیارید و اون هم به توانایی‌ها و اشتیاق شما پی ببره.
  • هیچ وقت با چند استاد از یه دانشگاه در عین حال ارتباط برقرار نکنید. منتظر جواب یکی از استادها بمونید و بعد برای بعدی اقدام کنید.
  • حتما برای ایمیلی که ارسال می‌کنید یه موضوع کاملا واضح و منعکس‌کننده متن نامه خودتون در نظر بگیرید. کلمه‌هایی که شما اینجا به کار می‌برید به خونده شدن یا نشدن ایمیل شما منجر میشن.
  • حالت استاندارد متن ایمیل حداکثر یک صفحه A4 هست. پس اونقدر مفید بنویسید که خیلی هم از حوصله استاد خارج نباشه.

 

ارتباط با اساتید

منتظر چه جواب‌هایی از استادمون باید باشیم؟

با وجود اینکه شما ارتباط با اساتيد برقرار کردید اما این امکان وجود داره که هیچ پیامی از طرف اونها دریافت نکنید. پس این موضوع رو هم پسِ ذهن خودتون داشته باشید.

دلایل مختلفی هم میتونه پشت این قضیه باشه. استاد شما خیلی ایمیل دریافت میکنه پس پیام شما هم ممکنه لابه‌لای پیام‌های دیگه غرق شده باشه، احتمال داره توی پوشه اسپم باشه، اصلا قصد پذیرش دانشجوی جدید نداشته باشه، یا شرایط برای اختصاص کمک‌های مالی فراهم نیست و حتی شاید دانشجوی مورد نظر خودش رو پیدا کرده. همه اینها دلایلی هستن که استاد شما نتونسته به ایمیل شما پاسخ بده. ولی 50 درصد مواقع به این دلیل هست که اصلا ایمیل شما خونده نشده یا اصلا برای استاد جذاب نبوده. اساتید بیشتر از 30 ثانیه برای هر نامه وقت نمیذارن و اگر نامه شما به مقدار کافی جذاب نباشه خیلی راحت بسته میشه. چون استادها ترجیح میدن با شخصی کار کنن که تجربه و تخصص کافی در کنار انگیزه داشته باشه و اینکه فقط اظهار علاقه به موضوع کنید اصلا برای اونها قابل قبول نیست.

و در آخر

هیچ وقت از ارسال ایمیل نترسید. بدترین نتیجه‌ش این هست که هیچ وقت خونده نشه و بهترین هم اینکه شما ارتباط با اساتيد میشید و توی ذهن اونها می‌مونید و روزهای خیلی هیجان‌انگیزی در پیش دارید.

پس بهتره شما هم استاد مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید و بهش ایمیل بزنید. برای نوشتن یه متن ایمیل حرفه‌ای و تاثیرگذار حتما روی کمک ما حساب کنید با مشاورهای ما در ارتباط باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینجا شروع کن!

ما به تو کمک می کنیم که با خیال راحت به کانادا مهاجرت کنی! اگر تو این مسیر به کمک نیاز داری اینجا پیام بده!